tisdag 13 oktober 2015

Värt att veta om Nusa Lembongan

Vi är nyss hemkomna från tre underbara dagar på Nusa Lembongan så vi tänkte förstås dela med oss av bra tips, förslag på restauranger och utflykter, och massor av bilder - precis som vanligt. För dig som vill planera din resa till Nusa Lembongan eller de andra två öarna Penida och Ceningan, finns allt du behöver veta här på Giliresor.se.

Efter ett år (!) på resande fot så är vi två väldigt avslappnade resenärer som tar saker och ting som de kommer. Men vet ni vad, det finns ingen anledning att stressa och oroa sig för det finns en gyllene regel som fungerar i alla lägen - allting löser sig!

FRÅN BALI TILL NUSA LEMBONGAN
Kvällen före vi skulle åka så kollade vi upp båtarna till Nusa Lembongan. Vi visste att det skulle gå ett par båtar vid 10-tiden på förmiddagen och vi visste att vi helst ville åka med "slow boat" eftersom att den var billigast. Vid 7.30 morgonen därpå beställde vi en taxi (i appen MyTeksi/GrabTaxi eftersom Uber inte hade några lediga bilar i vårt område) som kom en kvart senare. Resan från Canggu till Sanur tog en dryg timme och kostade 60.000 Rp (ca 45 kr). När vi kom fram möttes vi av många snubbar som undrade vart vi ska och pekade oss i rätt riktning för att köpa biljett till "slow boat" som är en stor fiskebåt/fraktbåt/utriggare som locals använder för att köra varor till Nusa Lembongan.

Niclas, jag och ett helt gäng med kylskåp och madrasser på väg till Lembongan

Biljetten köpte vi på ett litet kontor i hamnen och vi betalade 100.000 Rp per person enkel resa (ca 70 kr). Det finns såklart många andra alternativ att ta sig över till ön och det finns ett helt gäng med speed boats som kostar från 175.000 Rp enkel resa (ca 120 kr). Vi tyckte dock att "slow boat" passade vår budget bäst och det var en fin tur över till Nusa Lembongan. Även om vädret var lugnt så gick det en del vågor men utriggarna är så stabila så det är ingen fara. Båten kommer till hamnen/stranden som ligger i byn Jungut Batu medan många andra båtar stannar i Mushroom Bay. Ön är relativt liten och det finns såklart transporter mellan hamnarna/stränderna om man inte bor dit båten kommer.

HITTA DITT HOTELL PÅ NUSA LEMBONGAN
Lembongan (inklusive Ceningan och Penida) har ett fantastiskt utbud av B&B, hotell och resorter. Här finns många alternativ för alla plånböcker, med allt från fläkt i taket till alla bekvämligheter du kan tänka dig. Den här resan bodde vi superbilligt på D&B Bungalows men vi var väldigt sugna på att boka några av de här coola ställena (om budgeten bara hade tillåtit):

Villa Bukit
Batu Karang Resort
353 Degrees North
The Point Resort
VAD FINNS DET ATT GÖRA PÅ LEMBONGAN?
Dykning är det största dragplåstret på Nusa Lembongan. Härifrån tar man båt till den stora ön strax öster om Lembongan som heter Nusa Penida. Här finns några av världens bästa dykplatser (enligt de som vet) och man kan bland annat se manta och mola mola (klumpfisk/solfisk).

För oss som snorklar så finns det även ett par riktigt härliga platser, t.ex. Manta Point där man snorklar med manta's, Crystal Bay med fina koraller, Toyapakeh med riktigt bra sikt och Jack Point/Mangrove där vattnet är otroligt fint med mycket fiskar att titta på. Vi fick tips om att gå till D&B Warung (ligger längst huvudgatan i byn) för att boka vår snorkeltur. Diasa som driver stället var oerhört trevlig och tog oss med på en fantastisk tur. Han tog så bra hand om alla på båten, var själv med i vattnet på snorkelställena och guidade de som var osäkra. Så värt 200.000 Rp per person (ca 140 kr). Vi var ute 08.00 - 12.30 ungefär.

VI HYRDE MOPPE ANDRA DAGEN och körde runt ön samt besökte grannön Nusa Ceningan. Att åka över bron till Ceningan är en upplevelse i sig och Blue Lagoon är oerhört vacker (man kan även hoppa från klippor där). Under vår tur på Lembongan såg vi först norra delen av ön där man med lite tur kan se vulkanen Agung på Bali. Sedan åkte vi till Devil's Tear som ligger på den sydvästra spetsen och där man kan förvänta sig en riktig kalldusch om vågorna är tillräckligt stora. Därifrån gjorde vi ett kort stopp på Sandy Bay Beach innan vi åkte vidare till Mushroom Bay som är en vacker strand men tyvärr full av båtar och turister så den är inte särskilt mysig. Vägarna är bitvis riktigt dåliga så man får ta det lugnt och försiktigt när man är ute och kör.

För ett dygns hyra av moped betalade vi 80.000 Rp (ca 55 kr). Vi tycker egentligen att det är alldeles för dyrt (på Bali betalar vi 20.000 Rp, alltså ca 14 kronor per dag för vår moppe) men när Andrea på Secret Garden berättade att pengarna går direkt (som en extrainkomst) till de locals som jobbar på hotellet så kändes det så värt det. Tänk 80.000 Rp för någon som tjänar 1-2 miljoner Rp per månad (ca 700-1400 kr) så är det mycket pengar. Självklart ville vi bidra till deras välbefinnande.
Norra Nusa Lembongan
Bron över till Nusa Ceningan
Blue Lagoon, Nusa Ceningan
Och så försökte vi oss på ett par selfies :)
Sandy Bay Beach, Nusa Lembongan
Devil's Tear, Nusa Lembongan
Dream Beach, Nusa Lembongan
Mushroom Bay, Nusa Lembongan
På väg ner tillbaka till byn körde vi förbi en kyrkogård där alla gravstenarna hade varsitt paraply
Utsikt över norra Nusa Lembongan

Mangrove Forest
är oxå populärt att se på Lembongan. Vi gjorde inte det utan nöjde oss med att köra i utkanten av "skogen" när vi var ute med moppen. När vi åkte moppe längs stranden på norra delen av Lembongan så blev vi erbjudna en tur till Mangrove och där man kan säkert förhandla om ett bra pris oxå. Vi har lite svårt att säga ungefär hur mycket det skulle kunna kosta med absolut inte mer än 100.000 Rp (ca 70 kr).

Vid Mushroom Bay finns det många vattensporter och aktiviteter för de som gillar sånt. Vi har ingen aning om priset men vi kan tänka oss att de tar rätt saftigt betalt utav turisterna, så förhandla om priset om ni tycker att det är för mycket.

Ganska många åker till Lembongan för att surfa, framförallt nybörjare. Det finns ett par ställen med snälla nybörjarvågor.

Det finns ett problem med Nusa Lembongan och det är att trots de vackra stränderna så är det inte så tillgängligt att bada i havet. Längs den långa stranden i byn ligger många båtar förtöjda och vattnet känns inte helt rent, även om det är otroligt vackert på bild. En liten bit ut från stranden odlas sjögräs så det tar upp det mesta utav vattnet. Från lunchtid ungefär är det lågvatten och då är det drygt 30 cm högt vatten så bada blir mer till att ligga raklång i vattnet. Samma problem gäller stranden på norra delen av ön. I Mushroom Bay går det absolut att bada, men man får se upp för båtar, turister och surfbrädor. Stränderna som ligger på södra delen är otroligt vackra men man ska se upp för starka strömmar. Längs östra kusten finns inga stränder. Därför rekommenderar vi starkt att bo på hotell som har pool - det är SÅ värt det.

DET ÄR LÄTT ATT BARA VARA PÅ LEMBONGAN

Sista kvällen åt vi middag på norra Nusa Lembongan (Warung Bambu) med fantastisk utsikt över Bali och Mount Agung.

DET VIKTIGASTE AV ALLT - GOD MAT & DRYCK
Det finns i stort sett tre kategorier av restauranger på Lembongan:
Om man har varit i t.ex. Canggu och uppskattar det fantastiska utbudet av billig och oerhört bra mat så kommer man bli lite besviken på Nusa Lembongan. För det första är de flesta ställen dyra - vissa till och med lika dyra som i Sverige. De dyra ställena är dessutom riktigt luriga för längst ner i menyn står det att de tar mellan 15 och 21 % i skatt och serviceavgift. Så förutom att ha svindyra priser från början så ska de dessutom ha ytterligare betalt. På ett ställe slutade priset på en öl efter alla påslag på nästan 50.000 Rp (ca 35 kr) och vi vet att inköpspriset är ca 15.000 Rp (ca 13 kronor). Vi vägrar att gå till sådana ställen (även i Canggu) då vi tycker att man ska redovisa sina priser i menyn och inte locka kunder med priser som ser billigare ut än vad de egentligen är efter att de har gjort sina påslag. Tänk er om man gjorde likadant i Sverige...

Sedan finns det de där mellanställena som försöker locka kunder med relativt billiga priser men som också de lägger på skatt och serviceavgift (det som kallas ++) när notan väl ska betalas. Vi gick till ett sånt ställe bara för att det låg så bra vid havet och vi kunde chilla i varsin bean bag i flera timmar.

Tredje kategorin av restauranger på Lembongan är de som är billiga och riktigt bra. Sista kvällen åt vi på en fantastisk warung (Warung Bambu) med indonesisk mat och indonesiska priser. Det bästa vi åt på hela vistelsen :)

Utbudet av mat var väl sisådär. De där fantastiska salladerna man kan få på Bali såg vi inte röken av och uppfinningsrikedomen i övrigt var inte särskilt stor. Typisk "turistmat" bortsett från ett bra utbud av local food.

SEMESTERÖL ÄR DEN BÄSTA ÖLEN!

Strandkäk - vårrullar och nachos

Warung Made åt vi traditionell majssoppa och sedan Mie Goreng (stekta nudlar) och kycklinggryta med sweet chili som inte fick vara med på bild. Bra ställe längs huvudgatan i byn men personalen kunde verkligen inte le.

Lite mer strandkäk på ett ställe som lovade att de hade öns bästa mat. Vi vet inte om det var den bästa men det var absolut gott. Niclas åt kycklingfilé och jag thailändsk grön curry.

Och så Warung Bambu, vår favorit. Riktigt goda vårrullar till förrätt. Sedan en supergod tonfiskgryta och Niclas åt tonfisk tillagad i bananblad.

FRÅN LEMBONGAN TILLBAKA TILL BALISlow boat lämnar Nusa Lembongan klockan 8.00 på morgonen. Vi promenerade ner mot hamnen vid 7.30 på morgonen och möttes snabbt av en man som undrade vart vi skulle åka någonstans. Vi sa "slow boat" och han pekade oss mot ett litet kontor där vi köpte biljett. 07.58 fick vi gå på båten och strax därefter lämnade vi Lembongan. Resan tillbaka till Sanur/Bali tog en dryg timme.

Vi vill höja ett litet varningens finger när ni kommer tillbaka till Sanur. Ni kommer att få många frågor vart ni ska åka. Giriga chaufförer kommer erbjuda er att åka till er destination för hutlöst mycket pengar. Till Canggu blev vi erbjudna 200.000 Rp (ca 140 kr) som något form av "special price" - kom ihåg att vi med taxi betalade 36 kronor till Sanur från Canggu. Chaufförerna skrattade åt oss när vi sa att vi betalar 70.000 Rp (ca 50 kr) och vi skrattade åt dem när de erbjöd oss 250.000 Rp. Vi promenerade bort från hamnområdet och bokade en taxi genom appen Uber. Inom ungefär 10 minuter kom vår chaufför och körde mot Canggu. Det var hemska trafikköer på vägen hem så resan tog 1 timme och 37 minuter och kostade 100.000 Rp (ca 70 kr) men eftersom att det var vår första resa med Uber så fick vi 100.000 Rp rabatt och betalade alltså bara 6.000 Rp (ca 4,30 kr).

VÅRA UTGIFTER
  • Båtresa 400.000 Rp.
  • Boende 750.000 Rp.
  • Frukost och dryck 400.000 Rp.
  • Snorkling 400.000 Rp.
  • Lunch/middag 900.000 Rp (i snitt 150.000 Rp per måltid för två personer).
  • Moped 80.000 Rp.
  • Övrigt småutgifter ca 100.000 Rp.
TOTALT FÖR VÅRA TRE DAGAR PÅ NUSA LEMBONGAN - 3.000.000 RP VILKET ÄR CA 2000 SEK. Kolla aktuell valutakurs här

BRA TIPS!
  • När ni kommer fram till Sanur så tala om vilken båt ni ska åka med så får du hjälp att hitta rätt.
  • Om ni har en lite tajtare budget (eller tycker som vi om ++) undvik restauranger med dyra priser och ++. Gå på det lite mer traditionella och indonesiska. Tripadvisor har bra tips på warunger.
  • Ölpriserna varierar ganska mycket. Man ska inte betala mer än 25.000 Rp (ca 17 kr) för en liten Bintang och 40.000 Rp (ca 28 kr) för en stor Bintang inklusive skatt och serviceavgift.
  • Bli inte lurade av giriga chaufförer i Sanur. Promenera ett par hundra meter bort från hamnen och beställ en taxi därifrån.

Sugen på att besöka Nusa Lembongan? Planera din resa genom Giliresor.se.
Vill du se fler bilder från vårt senaste besök på Lembongan, i mars 2016? Klicka här!