tisdag 17 juni 2014

Sälja eller inte sälja?

Ni kan tro att vi funderade länge på om vi skulle sälja vår lägenhet eller hyra ut den. Vi vägde alla möjliga för- och nackdelar mot varandra. Vi var under ganska lång tid fast beslutna att hyra ut vår bostad för att ha någonting att komma hem till. Allteftersom våra tankar utvecklades så började vi däremot ifrågasätta vadå, komma hem till? Den dagen vi kommer hem, vill vi verkligen bo i vår gamla två i Solna då? Tänk om de vi hyr ut till vänder upp och ner på lägenheten? Tänk om de vi hyr ut till inte betalar hyran och vi får stå för kostnaden? 

Vi saknar elefanterna!
 Nä, ju mer vi tänkte på det ju mer kändes hyresalternativet inte längre som ett alternativ. Försäljning skulle det bli! Okej, tusen nya frågor att ta ställning till... Från början ville vi sälja lägenheten helt på egen hand, men vi kände samtidigt att vi ville ha lite support framförallt vad gällde det juridiska. Medan vi sökte efter alternativ så gjorde vi noggrann research. Emma hängde på Hemnet för att hålla koll på andra försäljningar och Niclas diskuterade acceptpris med en rad olika mäklare. 

Här skapades fantastiska middagar
Vi hade från början ett väldigt tydligt mål och det var att göra en så bra försäljning som möjligt (unikt, eller hur!). Vi hade amorterat av våra lån som blådårar under två års tid och vi ville få belöning för mödan att leva som "fattiga" medelhöginkomsttagare. Samtidigt ville vi hitta rätt köpare till vår lägenhet, en lägenhet som vi älskade sååå mycket och som vi hade kopplad till så många minnen. Vi ville självfallet få behålla så mycket som möjligt utav (den eventuella) vinsten själva för varje krona kommer ju sedan att konverteras till dyrbar tid. Dessutom så var vi rörande överens att vi inte ville stödja en mäklarbransch som tar ut skyhöga arvoden för minimalt arbete som vi dessutom kan utföra på egen hand. 

Piffigt!

Så, efter att ha jämfört några olika "alternativa" mäklarfirmor så valde vi till slut Privatmäklaren PM.se som hade fått väldigt bra områden av tidigare kunder. Vi kände att deras koncept och kombinationen mellan eget arbete och support från mäklaren passade oss perfekt. Vi hade ett kanonbra samarbete med vår mäklare Dunja och VD:n Carl under hela processen.

Det hann bli många promenader längs Ulvsundasjön
Hur gick det då? Jo, så magiskt bra. Till slut. Processen tog lite längre tid än vad som kan anses normalt, men resultatet vägde upp den långa väntan. Inför försäljningen så skrev vi annonstext och genom PM:s hemsida så fyllde vi i all information om oss, bostadslånen och bostaden. En superduktig fotograf (som hade haft hus i Thailand) kom och fottade lägenheten (den enda soliga halvtimmen den dagen). Annonsen lades upp på Hemnet och vi bestämde vilka dagar som vi skulle hålla i visningen. Eftersom att vi själva visade lägenheten så kunde vi helt och hållet välja tidpunkter som vi trodde passade potentiella köpare. Efter den första visningsrundan gick det ganska trögt, många spekulanter var intresserade men ingen ville lägga första budet. Vi bestämde oss för ytterligare en visningshelg efterföljande helg. Då var intresset större, inte minst tack vare att vår annons nu hade fått rätt sökord på Hemnet, och en försiktig budgivning kom igång. Veckan som följde hade vi minst en privat visning varje dag. Varje morgon när vi gick till jobbet så var lägenheten skinande ren i perfekt visningsskick ifall någon skulle höra av sig under dagen, vilket alltid hände. Till slut så tog budgivningen fart, efter många känslomässiga berg- och dalbanor (vi tar acceptpris, nej vi väntar, vi säljer nu, nej vi har is i magen...). En rafflande budgivning följde och 15 minuter innan att vi skulle skriva kontrakt så visste vi inte vilken köpare vi skulle möta.

Utsikt från köksfönstret (japp, det var vår trädgård därnere)
Sammanfattningsvis så gick försäljningen bättre än vi någonsin hade vågat hoppas på. Dessutom så kändes det helt rätt att välja försäljning istället för uthyrning, (vilket vi återkommer till senare i avsnittet om budget). Att välja en "alternativ" mäklare visade sig vara ett vinnande koncept på alla sätt och vis, och vi rekommenderar alla att våga prova Privatmäklaren. 

Vi betalade 1500 kronor i administrativa kostnader innan försäljningen och sedan 15000 kronor i arvode. Vi hade dessutom erbjudit PM en bonus om lägenheten såldes över acceptpris så vårt arvode slutade på omkring 30000 kronor. Vi fick bara bra respons från våra spekulanter och många tyckte att det var kul att träffa oss som säljare på visningarna, många sa vad bra att ni är här så att vi kan få svar på alla våra frågor. Många som vi har träffat i samband med och efter försäljningen har varit väldigt intresserade av att få veta mer om Privatmäklaren, så vi hoppas att fler och fler ger PM en chans - det är de väl värda :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar