söndag 15 mars 2015

Vi firar sex månader på resande fot

Vecka 26 OCH 27 - det har alltså gått ett halvår nu. Otroligt att tiden har gått så fort och samtidigt otroligt hur mycket vi har upplevt. Vi njuter precis lika mycket nu som första veckan men vi märker också att vi är så mycket coolare, det finns inte mycket som kan få oss ur balans numera. Möjligtvis det faktum att uppkopplingen i Filippinerna har varit sisådär och det har varit omöjligt att ens försöka ladda upp en endaste bild i bloggen. Vi hoppas att ni gillade våra 22 frågor!

Vi hade härliga dagar i Bacacay, en liten by norr om staden Legazpi vid foten av vulkanen Mayon. Vi var de enda västerlänningarna i den lilla byn och vi skulle tro att ryktet spred sig ganska snabbt. Första natten, medan vi låg och sov på övervåningen, så gick någon in på nedervåningen och stal alla våra pengar (typ 1500 kronor), wifi-routern (inte vår), en tändare och två necessärer. Vi upptäckte det första dagen därpå när vi skulle använda tändaren för att sätta igång gasolspisen. Även om det var väldigt oturligt (och det enligt vår värd aldrig hänt förut) så fick vi en liten påminnelse att ha bättre koll på våra grejer och se till att förvara pengar och värdesaker där vi sover. Ryktet spred sig snabbt i byn att det hade hänt och det kändes som att alla var involverade för två dagar senare hade killen som gjorde det erkänt sitt brott och efter det försökte alla leta reda på våra saker. Vi räknade inte med att få tillbaka någonting och det fick vi inte heller, men det kändes bättre att veta att det var en hemlös pojke än ett organiserat gäng som gjorde inbrott. Däremot så satte det sin prägel på hur vi upplevde platsen, med lite bitter eftersmak helt enkelt.

Vi flög sedan vidare till Palawan och hamnade på ett helt fantastiskt ställe vid havet, Jungle Beach Resort. Vilken liten oas av lugn och harmoni i sällskap av hundar, katter och apor. Hit skulle alla åka för att bara vara. Maten var helt fantastisk och varje kväll lagade de buffé på det som fanns att tillgå. Hamburgaren som vi delade på till lunch var grym och en dag tog vi dryckespaket - drick så mycket du vill under 24 timmar för 70 kronor.

Efter några nätter i Honda Bay åkte vi vidare norrut mot El Nido för att stanna vid Tapik Beach på östkusten. Också ett ställe mitt i ingenstans, precis som Jungle Beach. Tapik var en otroligt vacker plats precis vid havet och vi bodde i en mysig liten stuga i tre nätter. Vi ville stanna en natt till och då sov vi ett mysigt litet krypin på en vind. En dag åkte vi på en fantastisk båttur (vi var den enda båten ute på havet den dagen) där vi stannade vid två öar med kritvit sand och kristallklart vatten och på vägen hem stannade vi för att snorkla (riktigt bra) utanför en tredje ö. Nackdelen med Tapik var att det inte fanns någon som helst täckning på mobilen (men däremot när vi var ute på båtutflykt) och att maten var ganska trist på vår restaurang. Däremot låg det ett annat litet ställe bredvid med lägre priser, större portioner, bättre service och godare mat så vi käkade där ett par gånger. Sammantaget så var Tapik en riktigt härlig upplevelse och rekommenderas för alla som vill se något annat än horder av turister (vilket är fallet i El Nido).

Vi åkte sen tillbaka till El Nido där vi bodde tre nätter vid Caalan Beach, tio minuters promenad norr om själva byn. Stället vi bodde på, Antonios Village, var riktigt trist och fick en sågning av oss på Tripadvisor. Däremot så roade vi oss med att hyra motorcykel och åka på utflykt. Första dagen åkte vi till Nacpan Beach och andra dagen till Marimegmeg Beach. Två underbara stränder! Många åker till El Nido för att upptäcka öarna utanför kusten. Överallt i hela stan säljs biljetter till någon av de fyra turerna och mängden båtar och turister på turerna är enorm. Vi bestämde oss för att skita i det och lägga pengarna på utflykter när vi kommer till nästa ställe, ön Coron dit vi ska åka båt på måndag. Bilderna från El Nido får ni vänta lite på för de går inte att ladda upp just nu.

Våra två senaste veckor i komprimerad stil. Vi ser fram emot bättre internet snart så att ni kan få se mer bilder. Vi håller även på att jobba på en mastig sammanfattning av alla platser vi har besökt i Filippinerna, så håll ut.

Vi och hästarna i Bacacay

Båtutflykt till ön San Miguel

Genom Tabaco City och 800 meter uppför vulkanen Mayon

Honda Bay

Vår kompis Gina, hunden som lekte med stenar (!) som andra hundar leker med bollar. Hon var med oss ute och snorklade en dag. Underbar hund!