lördag 18 juli 2015

Sommartips

Idag bjöd det svenska sommarvädret på 14 grader, riktigt trist nordanvind och regn. Det är ju helt makalöst alltså... Om ni har några dagar över så kan vi tipsa om en liten tur till Tallinn (med Tallink Silja). Speciellt om ni vill må gott, äta gott, uppleva något nytt och mest koppla av. Och handla taxfree förstås.

När Niclas mamma fyllde år så åkte vi allihopa på en 42 timmar lång kryssning. Det går även att stanna en natt (eller ett par nätter) på hotell i Tallinn om man så önskar. Niclas och jag var lite skeptiska till kvaliteten på båt och mat före resan men vi var verkligen positivt överraskade på många punkter.

Avfärd från Stockholm på eftermiddagen. Vi satt ute på soldäck medan vi sakta gled fram genom Stockholms skärgård.

Vår hytt. Liten men med det mesta man behöver (det gick att sätta ihop sängarna) förutom kylskåp.

Första kvällen åt vi buffé. Ganska så stökigt med mycket folk men vi fick ett bord längst fram i fören med underbar utsikt. Buffén var fantastiskt god med massor av fina råvaror, många sorters lax, en hel sektion med grönsaker, fint kött och goda desserter. Vi betalade strax över 200 kronor för en flaska bubbel att dricka till maten.

Sedan drack vi drinkar (helt OK priser) och vid midnatt bjöds vi på ett riktigt bra shownummer. När vi gick och lade oss vid 1.00 var det fortfarande ljust ute.

Morgonen därpå inleddes med champagnefrukost. Vi hade betalat 55 kronor extra för att äta i den lilla frukostmatsalen och få bubbel till frukost. Här blev vi serverade ägg (any style you like) och kaffe vid bordet. Det fanns massor av godsaker att välja mellan - sikrom, creme fraiche, rödlök, croissanter, gott bröd, fint pålägg, flera sorters frukt och yoghurt, färskpressad apelsinjuice.

Lagom till att vi njutit färdigt av vår champagnefrukost lade båten till i Tallinn. Det tar ungefär 15 minuter att promenera från hamnen till gamla stan. Där finns massor av butiker, vackra byggnader och restauranger. Om man promenerar upp till höjden så har man fantastisk utsikt över hela Tallinn. Gamla stan här är betydligt trevligare än i Stockholm och känns framförallt inte lika turistig.

Vi var inne i Tallinn fram till 16 ungefär när vi promenerade tillbaka till båten, vilade en stund, drack (mer) bubbel och gjorde oss klara för middag. Vi hade bokat bord på båtens lyxrestaurang (Victoria). Niclas och jag var lite skeptiska till hur lyxig måltiden verkligen skulle vara men det var otroligt gott, servicen var jättebra och dessutom var det oerhört prisvärt. Ett måste om ni följer vårt lilla tips och bokar en tur.

Anklever, krutonger och apelsinananas.
Gös med ärtpuré
Röding med färskpotatis
Maräng med bär och vaniljkräm

Efter en fantastisk middag och kväll sov vi som små grisar. Vi åt till sist frukost medan vi började närma oss Stockholm. Vi åt frukosten i buffématsalen och det var, trots fin frukost, alldeles för stökigt och för mycket folk så ett bra tips är att lägga till 55 kronor extra för att äta i den lilla frukostmatsalen. Vi stod ute på soldäck medan solen sken över Stockholms skärgård. Vid 10-tiden var vi tillbaka i Värtahamnen efter en otroligt trevlig tur till Tallinn!