fredag 6 oktober 2017

Sardinien dag 1: Porto San Paolo

Mitt i den desperat dåliga sommaren bokade vi en höstresa till Sardinien. Troligen ett av de bättre beslut vi fattat på ett tag. Igår eftermiddag gick äntligen flyget (Norwegian) till Olbia och vi landade i en härlig höstvärme. Efter en snabb upphämtning av resväska och hyrbil körde vi en dryg mil österut till den lilla byn Porto San Paolo där vi bokat det här trevliga lägenhetshotellet. På vägen från flygplatsen hade vi handlat med oss lite godsaker som vi åt på balkongen innan vi stupade i säng, redo för första dagens äventyr...

Vår första "riktiga" semesterdag började med en härlig frukost på balkongen, i morgonsolen. Vi promenerade sedan ner till den lilla hamnen i Porto San Paolo där vi fortsatte följa strandlinjen och kom till strand efter strand. Vi gjorde ett lite längre stopp på Spiaggia Costa Carolina, en charmig strand med en liten hamn och strandrestaurang.

Från Costa Carolina var tanken att vi skulle promenera vidare längs med havet till Porto Istana, men vi bestämde oss för att promenera hemåt, äta lunch och sedan ta bilen dit istället. Längs vår promenad njöt vi av perfekta 25 grader, härliga vyer och väldoftande trädgårdar.

Från Porto San Paolo till Porto Istana är det inte mer än 10 minuter med bil. Spiaggia di Porto Istana är en otroligt fin strand med kristallklart vatten. Det gör oxå att den är rätt turistig, men står man ut med det så är vistelsen här riktigt trevlig. Här finns oxå en strandbar men den verkar vara stängd nu under lågsäsong.

På kvällen gick vi till vad många anser vara Porto San Paolos bästa restaurang - Il Portolano. En väldigt mysig restaurang precis på stranden nere i hamnen. Här serverades klassiska italienska rätter, mycket fisk och skaldjur, och sardinskt vin. Vi åt en fantastisk middag med ostron, bläckfisk och två sorters skaldjurspasta. Det var så gott att vi bokade bord till på lördag.