måndag 13 oktober 2014

Femte veckan i vår nya tidszon

Det här har känts som en lång och mycket innehållsrik vecka! Vi har väntat på barn som ska födas och vänner som ska gifta sig. Vi har varit väldigt förväntansfulla :)

Vi flyttade från Canggu till Ubud i söndags. Rasta var med oss hela förmiddagen och sa hejdå. Vår superba värd Frieder hängde med oss ett tag och delade lite restips - och hjälpte oss ta en "Mauro & Plura-bild" :)

Taxiresan som tog ca en timme till Ubud kostade 180 kronor. Den skulle egentligen ha kostat runt 120 kronor men eftersom att taxibolagen inte får ta med sig resande tillbaka till sin hemort så blir priset lite högre.

Vi såg till att störa våra perspektiv av budgetresande en aning genom att bo två nätter på Aria Villas Ubud. Läs Niclas inlägg om vår vistelse där! Det var verkligen en fantastisk helg. Vi hann, förutom att njuta av vår egen pool, med att spela in en film till brudparet (hoppas ni gillade den!) och boka flyg och hotell för resten av oktober - kolla resplanen!

Vi tog en paus från villan i söndags och gick ut och åt en sen lunch på Bali Buda

Jag gillar konceptet med meny i tidningsformat!

Vegetarisk lasagne

Vietnamesiska vårrullar

I tisdags flyttade vi in på Pande Permai mitt i Ubud, bara ett stenkast från Monkey Forest. Vi betalade drygt 160 kronor per natt så vi ska verkligen inte klaga på standarden. Däremot så tycker vi att det fortfarande ska gå att erbjuda fräscha rum för det priset. Toaletten har en ständig vattenpöl vid toaletten och handdukarna vi fick när vi checkade in var äckligare än de vi använt på stranden i en månad. Dessutom fick vi en liten rulle toapapper på tisdagen och det verkar som att de tyckte att vi skulle klara oss med det under hela vår vistelse för sen tog distributionen slut...

Poolen är så grumlig och ser verkligen inte inbjudande ut. Poolkillen städade en liten stund i lördags morse, sen låg han på en solstol och vilade (haha).

Ser lite schysstare ut med filter :)

Vi försökte oss på en selfie!

När vi hade checkat in gick vi en liten tur runt Ubud! Den tog nog knäcken på Niclas för sen ville inte han promenera något mer...

Skylten visar att det är 10 meter till restaurangen men vi tyckte nog att gränden var lite längre än så!...

Söt?

Utanför Monkey Forest

Caféet utanför hotellet har väldigt speciella husdjur i sin trädgård!

Efter att vi hyrt moppe i onsdags morse kände vi oss som fria människor igen. Första anhalten Ubud blev några timmars jobb på Seniman Coffee Studio. Vi hade googlat rätt mycket och hittat bra artiklar om de bästa jobbcaféerna i Ubud med stabilt nät och bra "arbetsplatser". Seniman låg i topp och ja, det är verkligen en bra plats att sitta och jobba på. De har ett litet rum med AC som är (svalt) lugnt och tyst att sitta i. Dessutom är de stora kaffeentusiaster och maten är nyttig! En kopp kaffe 12-18 kronor, iste 15 kronor, lunch ca 25-30 kronor.

Vilken bra idé!

En liten pannkaka med kokos i - smaskigt till kaffet.

Soto Ayam med glasnudlar

Satay - spett med kyckling och jordnötssås

Vi åkte på en roadtrip på eftermiddagen som blev överraskande lång. Vi följde skyltarna till Elephant Safari Park Lodge för vi visste att den så småningom skulle leda oss tillbaka söderut till Ubud. När vi väl närmade oss så bestämde vi oss för ett besök - jag har alltid velat se elefanter på nära håll. Vilka coola djur de är - men de luktar väldigt mycket som häst :) Vi såg en liten uppvisning med elefanterna och de är verkligen intelligenta djur. Självklart kan det högst etiska dilemmat med att hålla de i fångenskap diskuteras... Inträdet kostade 150 kronor per person.

Vi åkte vidare från elefanterna och var inte hemma förrän tidigt på kvällen - med rejält ont i baken efter ett par timmar på moppen. Kolla inlägget från i veckan!

Liten sovmorgon på torsdagen, typ 30 minuter. Frukosten på hotellet är, trots övrig standard, faktiskt rätt så god! Bananpannkakorna är riktigt smaskiga och te't gott. Vi jobbade på Seniman igen för nätet är så stabilt. Dock blev vi lite blåsta på konfekten för på eftermiddagen gick nätet ner så vi åkte på utflykt istället. Vi åkte till Elephant Cave som ligger 10 minuter sydost om Ubud. Det var en riktigt härlig (och svettig) eftermiddag. Läs om vårt äventyr vid elefantgrottan i ett eget inlägg.

Vi researchar ganska så mycket genom att läsa om vad andra resande tycker om platser, restauranger och resor. Vad en recension i ett magasin eller i t.ex. Lonely Planet tycker om någonting betyder egentligen ingenting alls medan 100 personers kommentarer kring ett café börjar bli någonting man kan lita på. Vi tycker dock att Travelfish har väldigt mycket bra information. Vi läser en hel del på Tripadvisor och andra forum där man kan dela med sig av sina upplevelser och det finns mycket att lära. Alltifrån hur mycket en taxiresa från A till B bör kosta eller vilka ställen man ska undvika om man inte vill hamna mitt i en turistfälla.

När vi åt middag i torsdags så gick vi helt på omdömen på en liten restaurang i utkanten av Ubud som heter Who's Who. En belgisk kille driver stället och hans engagemang genomsyrade verkligen allt. Tilltugget innan maten (keripiki) var grymt gott, pumpasoppan med koriander var verkligen kul och våra huvudrätter (min med kyckling och Niclas med räkor) hade en annorlunda touch och var väldigt stiliga. Allt detta tillsammans med två öl kostade drygt 110 kronor vilket med Ubud-mått-mätt är billigt men den saken håller vi inte riktigt med om. Om vi jämför med Canggu så är Ubud upp till 30 % dyrare beroende på vad man väljer.

Fredag. Äntligen. Vi älskar fredagsmys! Vi körde på med vår vanliga procedur med jobb på Seniman. Idag var framförallt jag mer fokuserad och lyckades få riktigt mycket gjort på pluggfronten. Seniman bjöd som vanligt på god mat och dryck :)

På eftermiddagen promenerade vi genom Monkey Forest och jag fick lära mig att jag tycker att apor är läskiga. Se eget inlägg för massor av bilder :)

På fredagskvällen åt vi återigen middag på den lilla japanska restaurangen som vi hade varit på i tisdags, eftersom att vi har tröttnat på överpriserna i Ubud. Även de små lokala warungerna tar ca 40000 Rp (24 kronor) för en enkel rätt, vilket är minst det dubbla mot vad det kostar på många andra ställen. Tar man sig en bit utanför Ubud, eller åtminstone huvudgatorna, går det att hitta vettiga priser. Hur som helst, det var minst lika gott den här gången. Vi åt friterat kött, dumplings, sashimi (mums!) och en rätt med rom och ris!

Som ni kan läsa om i ett eget inlägg så gick vi på morgonpromenad i lördags. Det var en fantastiskt vacker promenad :)

Vi jobbade väldigt duktig och effektivt resten av lördagen på Seniman. Vi har lessnat lite på deras lunchmeny nu men wifin är för bra för att gå någon annanstans! När klockan passerat 13 fick vi den briljanta idén att åka till ett café bland risfälten som vi läst om på nätet som en av de tio instagramvänligaste caféerna på Bali - och ja, det stämde verkligen!

Kan ni se bergen i bakgrunden?

Vi hade läst att man skulle parkera precis efter huvudvägen för att sedan promenera 15-20 minuter till Café Pomegranate. Det visade sig att vi kunde köra moppen hela vägen fram längs den smala vägen mitt bland risfälten. Niclas har blivit en riktigt vass chaufför - I like it :)

En liten plinga att använda när man är redo att beställa!

Jag satt och pluggade en stund medan vi njöt av en liten kanna sangria. Till lunch delade vi på en vegetarisk tallrik med dumplings (bästa jag ätit!!!), hummus, någon sorts vinbladsdolmar, olika sallader, pitabröd, grönsaker och soppa. Drygt 120 kronor för allt detta goda!

På vägen hem åkte vi en omväg genom gatorna väster om Ubuds centrum. Vi stötte på en ceremoni som var på väg från ett tempel till ett annat, och fick njuta av de vackra omgivningarna. Vi var väldigt nöjda att vi klarade av hela trippen utan att behöva konsultera google maps.

I lördags kväll hittade vi en mysig liten restaurang en bit från centrum där vi åt local food. Vi stannade förbi på en bar på vägen hem, tog en shisha och firade lite för Mackan och Antonia som var på väg till altaret just då. Vi satt hela kvällen och väntade på bilder på Instagram och kollade igen det första vi gjorde när vi vaknade morgonen därpå. Det måste ha varit världens snyggaste brudpar det där och festen verkade riktigt magnifik (vi gillade verkligen saxofonen!) Vi önskar verkligen att vi hade kunnat vara där!!!!!

Söndag. Vår sista dag i Ubud. Jag yogade på morgonen och vi låg och drog oss en stund. Vi var inte så beroende av stabilt nät så vi åkte till Kafe och spenderade ett par timmar där och jag lyckades leverera en uppgift före deadline!

Riktigt god grekisk sallad.

Vi stannade även på Coffee & på vägen hem, vi har läst mycket bra om det stället och ville testa. Det vart en riktigt god fika :) Kostade ca 40 kronor.

Våra vita hjälmar!

På kvällen lämnade vi tillbaka moppen och åt sista middagen på den japanska restaurangen igen. Supergott!!

Veckans tankar om allt och inget:

• Hyra moppe är oslagbart! Man får se så mycket mer då :)
  • I Ubud finns många enkelriktade gator men mopparna kör ändå hur som helst - inklusive vi. Hemma hade någon ringt polisen om man körde mot enkelriktat!
  • När jag var i Ubud för tre år sedan var det en helt annan vibe här. Nu är många konstnärer och deras små butiker borta till förmån för souvenirer och italiensk glass (inget fel på italiensk glass!). Jag blir nästan ledsen när jag ser hur överexploaterat Ubud har blivit och hur mycket av dess själ är borta. För tre år sedan var staden full av hängivna yogis - nu syns de knappt. Nu kostar en yogaklass på snart den enda kvarvarande yogastudion över 60 kronor vilket är mycket mer än förut. Det går nästan inte att hitta billiga (och bra) restauranger inne i Ubud och de som klassas som billiga är fortfarande dyrare än våra bästa hak i Canggu. Väldigt trist men allting utvecklas. Däremot är naturen och omgivningarna gudomliga men det är de på många platser på Bali, dit vi kommer välja att åka om vi reser hit igen!
  • De gör mycket bättre kaffe i Canggu än i Ubud. Har aldrig smakat så goda sojalatte som där!
  • Om man ska bo på hotell med pool så är det en fördel om det går att bada i den :)
  • Det kan ibland vara frustrerande att resa med stram budget samtidigt som det är en riktigt kul utmaning! Vår respekt för pengar är SÅ mycket större än för ett par år sedan då vi hängde på NK så fort vi fått lön.

Nu flyttar vi vidare! Hejdå Ubud!