lördag 4 april 2015

En kombination av Phu Quoc och Ho Chi Minh

Nu är vi tillbaka i Ho Chi Minh för en sista natt här innan vi flyger vidare till Kambodja. Senaste dagarna har vi spenderat på ön Phu Quoc med våra kära vänner Caroline och Patrik. Det har varit riktigt kul att upptäcka ön tillsammans med dem och vi är SÅ glada för vår 30-års present - discover scuba diving experience. TACK!!! Här kommer blandad kompott från veckan.

Tisdag morgon i Ho Chi Minh. Frukost på flygplatsen innan avresa till Phu Quoc.

Lunch på ett tyskt ställe på Phu Quoc i väntan på att vårt rum skulle bli ledigt. Niclas åt schnitzel.

Indiskt till middag med foosball till efterrätt.

Onsdag och roadtrip till södra delen av ön. Vi trodde först att vi åkte på den västra kustvägen men i själva verket följde vi ett vägbygge tvärs över ön.

Vi njöt av den fina stranden Sao i ett par timmar innan vi åkte en betydligt enklare väg hem.

På kvällen åkte vi till "natt"marknaden och åt middag nere vid stranden. Vi provade massor av olika grillade skaldjur.

Torsdag och äntligen dags för vårt livs första dyk. Framförallt Emma var riktigt nervös innan men vi såg verkligen fram emot att få komma ner under ytan. Vi åkte först tre timmar med båt till öarna söder om Phu Quoc. Niclas och jag fick genomgång av grunderna på vägen dit och när vi kom fram till första dykstället så fick vi på oss våtdräkter och utrustning. Ner i vattnet och under ytan där vi gjorde ett par övningar innan vi simmade runt ett tag och kollade på koraller. Efter en timme åkte vi till nästa dykställe där vi direkt gav oss ner under ytan och dök på 7 meters djup i ungefär 45 minuter. Vi hade sen tre timmars skön båtresa tillbaka till hamnen som vi avnjöt med vietnamesisk lunch och öl på soldäck. Vi hade verkligen en fantastisk dag och vi känner oss riktigt sugna på att dyka mer nu för det var häftigt!!

Vi var rejält trötta på kvällen men det blev ändå en omgång biljard efter middagen.

Fredag och ny roadtrip. Den här gången åkte vi norrut och fick njuta av massor av skog/djungel. Vi såg också ett bedrövligt stort turistområde byggas upp vid en av de finaste stränderna, med arbetarbostäder uppbyggda av presenningar. Vi stannade ett par timmar vid Vung Bau Beach som var riktigt trevlig.

På vägen hem körde vi på den gamla landningsbanan som ligger precis norr om Doung Dong som är den stora staden på ön. Den nya flygplatsen ligger söder om Duong Dong och har använts i lite över två år nu.

Lördag. Dags att flyga tillbaka till Ho Chi Minh.

Vi promenerade runt Ho Chi Minh, kollade på marknader och tempel, gick genom parker och svettades som galningar.

Sedan var det dags för Caroline och Patrik att ta taxin till flygplatsen och flyga hem till Sverige. Vi hoppas att ni fick en fin hemresa och vi ser fram emot nästa resa tillsammans :)

På kvällen gick vi ut och åt kräftor som Niclas längtat efter ett tag nu. Restaurangen var amerikansk så det var inte direkt dillkokta kräftor men det var kul att testa ett annat sätt att äta kräftor på. Sen åt vi varsin superbillig (och supergod) vietnamesisk nudelrätt på ett hak på gatan innan vi gick hem och kollade på film på vårt hotellrum.

Gillar att man kan få suicide-stark sås till kräftorna. 100000 dong är 40 kronor. Så alltså 160 kronor för ett kilo kräftor.