lördag 3 januari 2015

Vi sammanfattar: Koh Jum, Koh Lanta och Hua Hin

Vad tyckte vi om att bo och leva

Koh Jum: ön är liten och det finns ett par ställen som man kan boka onliine, men åker vi hit igen så kommer vi nog inte boka någonting i förväg. Det går att hitta riktigt billigt boende (ca 100 kr per natt) om man bara kommer förbi och frågar. De flesta ställena ligger längs stranden och det är där all "action" äger rum. Koh Jum är oerhört lugnt och fridfullt. Vårt hotell, Joy Bungalows, hade ström i restaurangen ett par timmar per dag och på kvällen fick vi med oss en oljelampa till bungalown. Riktigt mysigt! Perfekt ö om man vill stressa av och göra ingenting. På västra sidan finns inga vägar så det är oerhört lugnt i avsaknaden av trafik.

Koh Lanta: det var en positiv överraskning att komma till Koh Lanta. Atmosfären här var väldigt avslappnad (runt om Klong Nin Beach där vi bodde) och väldigt lagom på något vis. Det var inte för turistigt även om det mesta fanns. Här finns mycket mer att välja på än Koh Jum. Vi bodde riktigt mysigt i ett hus (en bit från stranden) som vi hyrde via Airbnb (med enda nackdelen att vi fick sopa undan geckobajs tre gånger om dagen. Koh Lanta var väldigt enkelt och perfekt för att ta sig runt med scooter.

Hua Hin: vi bodde i ett villaområde (gated community) strax utanför Hua Hin där det bl.a. bodde många svenskar. Livet här var väldigt bekvämt och enkelt - man förstår varför det passar pensionerade svenskar. Dock skulle det inte passa oss att bo här. Vi hann inte se så mycket utav centrala Hua Hin så att leva där kan vi inte säga någonting om.

Vad tyckte vi om att äta och dricka

Maten på Koh Jum var kanonbra. Vi ville stödja vårt lilla hotell så vi åt alla måltider där. Det fanns dock inte så många andra alternativ (inga restauranger utöver hotellen) runt omkring där vi bodde.

På Koh Lanta fanns det mycket att välja på, dock inte så mycket street food. Här fanns många ställen utav riktigt bra kvalitet tack vare expats som flyttat hit och startat eget. Den svenska restaurangen Yang var helt fantastisk och crêpesen på franska caféet Shanti Shanti var SÅ GODA! De restauranger längs vår strand som vi testade var bra även om vi redan första dagen hittade vår favorit Moon Bar. Det finns många 7Eleven där man kan köpa dricka och snacks. Längs gatorna kan man köpa frukt och juicer billigt.

I Hua Hin åt vi ganska många måltider på olika food markets som var riktigt bra. Det är lätt att hitta färska frukter och juicer, grillad kyckling, nudelrätter och bakverk överallt där. På Pony Cafe åt vi supergod glass! Vi åt en del på klubbhuset där maten var OK (pensionärsmat som Niclas sa). Julbordet var en speciell upplevelse.

Vad tyckte vi om att ta sig runt

På Koh Jum var det promenad eller båt som gällde. Vi hyrde kajak en dag men så fort vi kom bort från stranden så gick det ganska hård sjö. Om vi åker tillbaka så kommer vi promenera runt mer på ön och hyra scooter på östra sidan där det är lite mer civiliserat.

På Koh Lanta måste man ha scooter. Vi betalade ca 55 kronor per dag. Det går såklart att ta sig runt med tuk-tuk men då måste man i princip ha en förares nummer så att man lätt kan åka någonstans. De stora hotellen har alltid tuk-tuk nära. Trafiken här är lugn så det är inga problem att åka runt.

Vi kom till Hua Hin (från Koh Lanta) med tåg och det skulle vi rekommendera. Det finns många trista historier från folk som åkt buss och blivit rånade. Man måste ha bil eller scooter för att ta sig någonstans i Hua Hin och trafiken är rätt hektisk emellanåt. Vi betalade 45 kronor per dag. Veckopriserna brukar vara ca 220 kronor (1000 THB). Det finns en del kollektivtrafik med tuk-tuks som kör runt staden.

Vad tyckte vi om att göra

Koh Jum - strandhäng.
Koh Lanta - strandhäng och scooterturer runt ön. Gamla stan är rätt fin men turistig. På södra delen finns en nationalpark som ska vara väldigt fin. På ön kan man utforska djungeln, se vattenfall och det finns några elefantställen.
Hua Hin - vi gillade fiskparken och aptemplet och scooterturerna runt på landsbygden.

Vad tyckte vi om vädret

Jämfört med Indonesien och Malaysia så tyckte vi att Thailand var "kallt". Koh Jum och Koh Lanta var till och med svalt, speciellt när det hade regnat. Vi hade ett dygn med monsunregn på Koh Lanta och det var ingen höjdare. När vi åkte tåget från fastlandet så åkte vi förbi översvämmade områden. I Hua Hin var det lite torrare och varmare men fortfarande ganska så behagliga temperaturer. Det kändes ovanligt att inte svettas dagarna i ända!

Vad tyckte vi om prisläget

Koh Jum var generellt lite dyrare än Koh Lanta medan det på Lanta förstås finns en större spridning. Hua Hin var jämförbart med Koh Lanta på många sätt. Generellt skulle vi säga att de platser vi hittills besökt i Thailand har varit billigare än Malaysia och något dyrare än Indonesien.

Vad tyckte vi inte om

Maneter! Inte kul när det tar emot att bada i havet...
Vädret på Koh Lanta och Koh Jum var inte strålande, det var lite synd.

Vi tipsar!

• Åk till Koh Jum. Det är en liten pärla som verkligen förtjänar ett besök. Det var jättelätt att ta sig dit från flygplatsen i Krabi.
  • Införskaffa manetmedicin - rakhyvel, kortisonsalva, vinäger, raklödder.
  • AirBnb har en hel del att välja på när det kommer till Koh Lanta och Hua Hin, så försök undvika hotell!
  • Scooter är ovärderligt för helhetsupplevelsen.
  • Du kan köra i motsatt körriktning i Hua Hin, bara man kör sakta.
  • Var inte rädd för katter, gecko och bajs!
  • Ta med en pinne på morgonturen (håller hundarna borta).
  • Oavsett om man åker flyg, minibuss/bil, buss eller tåg (längre resor) så klä på dig ordentligt för det blir kallt. Emma hade långbyxor, kofta och filt men frös iallafall på tåget till Hua Hin.