måndag 5 januari 2015

Sjuttonde veckan i vår nya tidszon

Wow! Vilken vecka! En vecka som dessutom varit lite 2014 och lite 2015. Vi hade fantastiska dagar i Bangkok och staden gjorde verkligen avtryck på oss. Vi har oxå insett hur snabbt vi finner oss tillrätta nu och hur avslappnade vi är redan från början när vi kommer till en ny plats. Vi vet liksom att allting löser sig. Att sen komma ut på havet och till Koh Yao var helt underbart och ön har verkligen en härlig atmosfär. Här kommer som vanligt massor av bilder från vår vecka :)

Måndagen började med en väldigt god frukost (med bryggkaffe!!!) på vårt lilla B&B. Det känns otroligt lyxigt att få sådan fin service för 300 kronor natten...

Inte en detalj som inte har tänkts igenom på J. No 14.

Vi gav oss iväg till piren på andra sidan Chao Praya för att ta båten längs floden bort till gryningstemplet (Wat Arun) - som vi förvisso såg när vi gick av båten men det slutade med att vi besökte Wao Pho istället. Se mer här!

Färsk frukt kan man hitta överallt!
Torkade räkor säljs som snacks (helskumt tycker jag...)

Från Wat Pho promenerade vi in mot staden, förbi en mat- och blomstermarknad och genom Indien-inspirerade kvarter.

Bussarna i Bangkok är förvånansvärt risiga. I t.ex. KL och Penang är bussarna helt nya.

Vi hittade de perfekta kläderna till vårt bröllop i en väldigt kul affär med mycket tyger och kläder (haha).

På fjärde våningen åt vi jättegod indisk lunch för 60 kronor (för tre personer).

Vi var riktigt trötta på eftermiddagen men var duktiga ändå, Niclas jobbade och jag ägnade rätt mycket tid åt bloggen! På kvällen hittade vi ett fantastiskt litet ställe (Campsom påminner mycket om vårt B&B (det visade sig senare att sonen som designat hela stället är bästa vän med han som driver Camp) stilmässigt och nån blandning av Mood-gallerian och Vigårda i Stockholm. Vi satt ute på en stor food court och beställde mat från olika små kök. Det blev två sorters korvar, en grym hamburgare, BBQ-kryddade popcorn (wow!) och bakad potatis. Fantastiskt gott!

30 december. Dagen Niclas friade till mig, nu för två år sedan. Vi unnade oss en lyxig japansk lunch på Fuji och förutom det så ägnade vi dagen åt att göra ärenden och jobba ett par timmar.

4 macarons till eftermiddagsfika.
Rosa ägg någon?

Eftermiddag på vårt softa B&B!

Vi blev bjudna på indiska snacks, typ söta roti med ägg. Supergoda!

På kvällen gick vi tillbaka till Camp och insåg hur ****** goda deras hamburgare är. Bästa vi ätit!!! Vi testade två sorters burgare, drack två kannor (liter) öl, åt pilgrimsmusslor och bakad potatis för drygt 250 kronor!

Nyårsafton!! Oj Oj Oj!! För ett år sedan var vi i Singapore och hade precis bestämt oss för att flytta från Sverige... och nu är vi här i Bangkok och har varit ute och rest i nästan 4 månader. Jag får nypa mig i armen lite då och då!!

Det var mycket folk i rörelse på stan när vi tog oss in till Central World (där 100,000 pers kommer fira in det nya året) för att äta lunch. Helt plötsligt hade vi handlat en tröja, tre t-shirt, en top och en klänning på H&M (jätteinvestering på 500 kronor). Vi fick även köpt en reservladdare till mobil/surfplatta, ett handtag till GoPro-kameran, en SD-adapter och en ny datormus.

Niclas längst ner till höger!

Efter lite velande så blev det till slut pasta på Spaghetti Factory till lunch. Helt OK men ingen smakupplevelse för 80 kronor.

Vi gick igenom mataffären Isetan och vart återigen oerhört imponerade av utbudet och presentationen. Riktigt läckert! Svenska mataffärer har  som sagt mycket att lära.

Mellan 14-17 går det inte att köpa alkohol i Thailand - förutom i lite mer alternativa butiker förstås.

These pretzels are making me thirsty
Vi köpte varsin munk för det var 2 för 1. De bästa vi ätit visade det sig!
Coola killar! Sanslöst skickliga på att göra godis.

Vi hade tänkt att gå på nyårsfest på Camp men under seneftermiddagen så kom det fram att den überkreativa sonen hade bjudit över alla sina vänner och att det skulle bli BBQ så självklart stannade vi hemma! Vi lärde oss tack vare det att dottern i familjen designar riktigt snygga väskor - kolla här!!

Niclas i ny tröja
Jag i ny klänning.

Hela familjen! Ser ut som att det hade börjat bli lite suddigt här...

En av gästerna!

Vi ville verkligen se fyrverkerier för det hade vi blivit snuvade på både på Sri Lanka och i Singapore. Ett av de bästa ställena i Bangkok att få uppleva just detta var på bron över floden. Bildbevis här! Det bästa, 10 minuters promenad från vårt B&B.

Efter den fantastiska fyrverkeriupplevelsen gick vi hem (träffade en gris på vägen) och festen fortsatte till 02.30 för mig och 05.30 för Niclas!

Killen till höger döpte vi till Opie (ni som sett Sons of Anarchy fattar)

2015 alltså. Hej på dig! Dags att bli kompis med ett nytt år. Jag började med en grym frukost och en extra kopp kaffe.

Vi har två sängar i vårt rum, varav den ena har blivit något form av ett ordnat kaos :)

Det tog ett tag att komma hemifrån men på eftermiddagen så tog vi skytrain till Lumpini Park som ligger i centrala Bangkok. Det var en väldigt fridfull och avslappnad plats för en nyårsdagspromenad.

Det blev en tidig middag innan vi åkte hem och kollade på Seinfeld och Homeland.

Thai tea.
Vårrullar, kycklingsallad och green curry.

Fredag och vår sista dag i Bangkok. Vi åkte norrut längs floden och promenerade genom spännande kvarter till Dusitpalatset som byggdes på 1800-talet efter att kung Rama besökt Europa.

Känns inte helt badvänligt...

Lunch? Vi köpte kyckling istället...

Vi åkte sedan till Lumpiniparken och satt vid vattnet och njöt av lugnet.

Plötsligt hör jag hur det prasslar bakom oss och först brydde jag mig inte om det men sen kändes det som att någon tittade på mig. Det var den här busen som var ute på promenad...

Efter den första varanen så såg vi plötsligt en till... och en till... och en till... och en sköldpadda... sedan en varan som låg och solade... och fler varaner som var ute och simmade i vattnet. Vilka coolingar!

Sedan förklarade vi utflykten slut och for hemåt...

På kartan ser man hur mycket en enkelresa kommer att kosta...
...och den summan betalar man sedan i automaten. Riktigt smart!

Försök hålla ordning på de där kablarna...

Vi hade verkligen sett fram emot burgare på Camp sista kvällen men då var burgerhaket stängt så vi fick prova några korvar, en spicy sallad och sparris/baconsnurror. Riktigt gott det oxå!

I lördags flög vi från Bangkok till Phuket. Det var lite trist att lämna vårt fantastiska B&B (men vi kommer tillbaka). Taxiresan gick smidigt, säkert för att det var rätt tidigt på morgonen, och med två vägtullar så slutade det på ca 85 kronor.

När vi landat i Phuket så tog vi en taxi (boka inte taxi inne på flygplatsen) till Bang Rong varifrån båten skulle gå till Koh Yao Noi, kostade 80 kronor med taxameter (inne på flygplatsen ville de ha 150 kronor i fast pris). Båtturen (med longtail boat) tog ca en timme och kostade ca 25 kronor per person.

Vi gillade Noi direkt, så otroligt vackert. Vi checkade in i vår lilla bungalow som ligger vid Pasai Beach. Vi betalar 220 kronor per natt. Sen åt vi lunch på stranden, drack varsin öl och njöt av utsikten. Niclas tog en massage och jag låg på stranden och sen yogade en stund.

Söndag. 06.30. Löpning.

I söndags hyrde vi scooter (60 kronor per dag) och körde runt nästan hela ön. Vi hittade en fantastiskt vacker strand på nordvästra ön med palmer och fin sand. Vi åkte förbi en helig källa, genom gummiplantage och djungel.

På nordöstra sidan hittade vi stranden Had Yao som var en riktig vykortsstrand. Där stod en kille och sålde öl, vattenmelon, ananas och jordnötter. Vi fortsatte sedan söderut igen till sydspetsen för att leta nytt boende till nästa vecka.

När vi kommit hem så hängde vi på terassen ett tag innan vi åt middag med tillhörande kortspel. Niclas åt grillad kyckling och jag en (het) röd currygryta med grönsaker och ris.

Reflektioner från veckan
  • Thailand är så enkelt! Allt ordnar sig och man får alltid hjälp om det är någonting man undrar. Man kan alltid få hjälp att boka resor och det är bara en liten extrakostnad att slippa göra det själv. T.ex. när vi gick av båten på Koh Yao Noi stod redan en tuk-tuk och väntade som körde oss till hotellet för 30 kronor.
  • Vi saknar snorklingen. Tyvärr så är förutsättningarna inte de bästa där vi har varit nu.
  • Vi hade "tur" som hittade ett så fantastiskt hotell i Bangkok, det gör mycket för ens upplevelse. Vi har hört många som tycker att Bangkok är hemskt men vi gillade det verkligen, så vi antar att det är så mycket runt omkring ens vistelse som spelar in.
  • Det är SÅ underbart att komma från stad till strand... lugnet, atmosfären, vyerna. Dynamiken blir väldigt häftig!