fredag 8 januari 2016

Härliga dagar i Singapore

Vid det här laget har vi varit i Singapore ganska många gånger och vi tycker om staden alltmer för varje gång. Det tar ett tag att lära känna Singapore och veta vart man ska gå för att komma billigt undan i en annars dyr stad. Kontrasterna mot Bali är förstås oerhört stora och vi uppskattar det civiliserade samhället mer än vad vi någonsin hade trott tro att vi skulle göra.

Den här resan var syftet att ordna nya visum på Indonesiska ambassaden och Niclas skulle ha ett par möten. För första gången i Singapore kände vi att vi hade alldeles för lite tid och trots våra många besök har vi fortfarande platser kvar som vi vill besöka. Tur att vi ska åka tillbaka igen i mars.

Vi kan väl börja från början. Minns ni förra visumresan när vår hemresa med KLM blev försenad i två dagar? Vår flygresa till Singapore nu var returresan på samma flygbiljett. Hur gick det då? Ett par timmar efter att planet lyft från Amsterdam var man tvungen att nödlanda i Rumänien på grund av ett sjukt barn ombord. Det gjorde att planet landade i Singapore ett par timmar försenat och följaktligen lyfte till Bali samma tid som det skulle ha lyft från Bali. Istället för att vi landade i Singapore vid midnatt landade vi 03.00 och var framme på hotellet strax före 04.00 på morgonen. Trots förseningen var vi imponerade över KLM:s nya interiör i sin B777 och KLM skötte förseningen på ett föredömligt sätt.

Trots att vi bara sovit drygt tre timmar var vi uppe vid 08.00 för att göra oss klara och åka till indonesiska ambassaden. Vi hade förberett alla visumpapper och besöket på ambassaden, där vi lämnade in våra pass, tog inte mer än 10 minuter. Sedan tog vi tåget västerut - mot IKEA. Det har blivit lite av en tradition för oss att åka till IKEA när vi är på visumresa, och målet den här gången var att köpa en del prylar till vårt bröllop och såklart lingonsylt. Men vet ni, vi blev så besvikna. IKEA har slutat sälja sin lingonsylt och erbjöd nu istället en märkesvariant för över 60 kronor, så vi åkte hem tomhänta på den fronten. Istället köpte vi julmust, geischa-choklad och "svenska" naturchips. På det hela taget hade Singapore ett betydligt bättre utbud i matshopen än på IKEA i Kuala Lumpur. Självklart åt vi köttbullar och gravlax till lunch!

Efter den kortvariga nattsömnen åkte vi tillbaka till vårt hotell The Pod för att vila och sedan ladda om med "svensk" fika. På kvällen promenerade vi genom de arabiska kvarteren och bort till en stor foodcourt vid området Bugis, som hade ett fantastiskt utbud av singaporeansk och asiatisk mat. Vår middag kostade ca 40 kronor vilket är väldigt billigt för att vara Singapore.

Vi hade ytterligare ett par att-köpa-saker på vår lista och andra dagen i Singapore åkte vi till IMM Outlet som ligger vid stationen Jurong East, ca 30 minuters resa med MRT från centrum. Det är för övrigt väldigt spännande att åka utanför stan och se de äldre delarna av Singapore. Outleten var riktigt bra och rekommenderas för alla som är i Singapore och vill shoppa. Niclas köpte fotbollsskor och jag t-shirts och shorts. Vi åt lunch på en foodcourt i den närliggande gallerian JEM (70 kronor). Först ett par bilder från kvarteren kring The Pod.

120 kronor för svenska köttbullar

På eftermiddagen satt vi på hotellet och jobbade, drack lite vin och njöt av svenska godsaker från IKEA. På kvällen promenerade vi ner mot Marina Bay, delade på en kebab på vägen (50 kronor) och njöt av ett fantastiskt vackert Singapore. Vi åt en klassisk chicken rice (50 kronor) i foodcourt'en i gallerian Marina Bay Sands innan vi promenerade ner mot Gardens by the Bay, lagom till ljusshowen. En riktigt härlig kväll!

Måste vara en av de konstigaste statyerna...

Sista dagen i Singapore och dags att hämta upp våra pass och visum på ambassaden. På vägen dit hade Niclas ett möte och vi åt lunch på en foodcourt på Orchard, klassisk char kway teow och Niclas åt chicken tikka masala (totalt 100 kronor). Efter besöket på ambassaden åkte vi tillbaka till hotellet, jobbade ett par timmar och åkte sedan ut till flygplatsen. Traditionsenligt åt vi burgare till middag och inväntade flyget till Bali. Vi landade vid midnatt, gick lekande lätt genom immigration och stupade i säng vid 01.30.

Härligt att komma tillbaka till Bali där allting förstås var som vanligt. Ingen ordning alls, med andra ord. Bilden är från gångvägen mellan International Arrival och Domestic Departure (varifrån man kan boka en Uber) på flygplatsen på Bali.

Sorry, no access!

Härliga dagar i Singapore - vi ser fram emot att komma tillbaka om två månader!