måndag 13 februari 2017

Roadtrip till Taggerty

Äntligen hade vi båda två dagars ledigt och vi gav oss iväg på en spontan roadtrip mitt i veckan. Vi hade tänkt oss en ganska enkel tur, men vi fick betydligt mer än så!

Emma (den ständiga hotellsökaren) hittade ett coolt ställe i Taggerty, drygt 2 timmars bilresa norr om Melbourne. Först var tanken att spara lite pengar och åka dit kommunalt, vilket skulle innebära spårvagn, tåg och buss i totalt 5 timmar... så när vi lyckades hitta en "billig" hyrbil ($135 för två dagar) valde vi självklart det istället - och vi konstaterade igen att det är värt varenda krona.

Vänstertrafikskungen Niclas cruisade oss lugnt ut ur Melbourne på onsdag förmiddag och vi nådde snart Yarra Valley, det berömda vindistriktet i Victoria. Eftersom att allt var väldigt spontant så hade vi inte ens kollat upp rutten så det var en positiv överraskning att vi skulle åka genom vindistriktet. Längs vägen hade Emma märkt ut Chandon på sin Google Maps så vi bestämde oss för att stanna där. Ganska snart förstod vi att det här var Chandon som i Möet & Chandon och att det här var en riktigt stor vingård. Inte supergenuint men desto mer uppstyrt och genomtänkt. Vi gick genom visningshallen där vi kunde lära oss lite mer om vingårdens arbete och sedan blev det vinprovning som visade sig vara mer champagneprovning (inte oss emot).

I Chandons vinhall blev det alltså smakprovning. 6 olika sorters vin och champagne för $10 (ca 70 kronor). Bredvid oss stod ett vinälskande par från norra Australien som vi delade smakupplevelsen med, och Thibault från Champagne i Frankrike gav oss en fantastiskt bra provning. Vi fick till och med testa två fantastiska bonuschampagner varav en var Chandons dyrgrip och den andra slutsåld hos Chandon.

Efter champagneprovningen behövde vi definitivt äta lite lunch och vi stannade till i Healesville, en söt liten by med ett överraskande bra utbud av caféer och restauranger. Vi stannade på Cherry Tree.

I Healesville ligger ett gindestilleri, Four Pillars Gin. Efter förmiddagsfyllan på Chandon var vi inte jättesugna på mer alkohol, men vi gjorde ändå ett kort stopp innan vi for vidare norrut.

Längs vägen norrut passerade vi  genom Yarra Ranges, en fantastiskt vacker nationalpark med världens högsta blommande träd Mountain Ash som kan bli upp mot 150 meter. Från Yarra Ranges kommer också mycket av det vatten som försörjer Melbourne.

Det började bli riktigt varmt när vi kom fram till Taggerty på eftermiddagen. Vi hade bokat det stora tältet på Bonfire Station, en farm precis i utkanten av Taggerty. När vi kom fram blev det ett snabbt ombyte i vårt tält på och sedan åkte vi och badade. Riktigt uppfriskande när tempen pressade sig upp mot 36 grader.

Kvällen spenderade vi i en hängmatta, såg solen gå ner och till middag åt vårt medhavda snacks. Vi blev också kompis med en hungrig hund och en väldigt chill katt. Och efter att ha jagat ut en jättespindel ur vårt tält så sov vi väldigt gott.

Nästa morgon vaknade vi upp när fåglarna satte igång (här kvittrar de inte utan de skriker). Efter att ha slumrat en stund packade vi ihop oss i bilen igen och körde till Marysville. En liten by med enbart nya hus, vilket förklarades av en "local" som vi pratade med, som berättade om den stora skogsbranden 2009 (kallas Black Saturday bushfires) som förstörde hela byn. Nu är området desto mer blomstrande och utbudet av friluftsliv är makalöst här, allt från skidåkning till vattenfall, golf och vandringsleder. Och naturen är slående vacker! Vi åt frukost på Fraga's Cafe och tog oss sedan upp till Steavenson Falls

På förmiddagen var vädret riktigt skönt, molnigt och runt 25 grader. Vi följde skylten upp för backen som tog oss upp till toppen av vattenfallet. Härligt utsikt på 750 meters höjd.

Vi ville såklart se mer av Yarra Ranges på vägen hem till Melbourne, så vi tog den långa vägen som gick längs med berget. En fantastisk omväg (som man inte får ta om det är extrem brandfara) som bitvis faktiskt var grusväg!

Att resa på egen hand, i egen takt är oslagbart. Efter att ha åkt längs östra Yarra Ranges, precis vid en avtagsväg, såg vi skyltar till Donna Buang Rainforest Gallery, och vi hade förstås ingen aning om vad det var. Så vi hoppade ut ur bilen och fick en överraskande och härlig promenad genom djungeln.

Efter djungelturen fortsatta vi längs södra Yarra Ranges och vid en avtagsväg tog vi oss upp till toppen av Donna Buang där det fanns ett 21 meter högt utsiktstorn! Det fanns ingen risk att Emma skulle ta sig upp där så Niclas fick gå upp själv.

Längs hela bilfärden hade vi väntat på en utsiktsplats eftersom att djungeln var så tät längs med hela Yarra Ranges. Men plötsligt hände det. Vid en startplats för segelflyg så fick vi en skymt av södra Victoria.

Efter att par timmar genom svala (25 grader) Yarra Ranges kom vi ut på södra sidan och värmen steg rätt snabbt. Vi satte GPS:en på närmaste Macca's för vi var superhungriga vid det här laget, och när vi klev ur bilen var det över 38 grader varmt!!

Det nog också där som värmen peakade för ju mer vi närmade oss Melbourne så sjönk det snabbt och vi fick till och med några regndroppar (men inte nog för att bilen skulle bli ren efter allt damm i Yarra Ranges). Ganska skönt med tanke på att vi skulle lämna bilen och sedan ta spårvagnen hem. Sammanfattningsvis, även om vi "bara" var borta två dagar så var det en fantastisk liten tur och vi fick se så mycket. Det är dessutom roligt att åka till platser off the beaten track och uppleva Australien bortanför turism och storstad!