tisdag 23 december 2014

Femtonde veckan i vår nya tidszon

Vi hade ont om internetuppkoppling i slutet på veckan så den här uppdateringen blir lite kortare - och med färre bilder - än vanligt. Håll till godo, det kommer mer sen!

Den här veckan har vi varit i två länder - Malaysia och Thailand. Vi har haft otroligt fina dagar i Penang och är så tacksamma för att ha fått träffa våra finska vänner, katten Auvo och fått prova på att bo "på riktigt" i Penang. Det var riktigt kul att komma till ett nytt land med ny atmosfär och nya smaker. Jag som inte har varit i Thailand tidigare gillade det direkt, framförallt för att det är så oerhört avslappnat. Thailändarna påminner mycket om indoneserna på de viset att de är väldigt serviceminded utan att vara pushiga. Det börjar ju närma sig jul men det märker vi inte av alls, förutom era Facebook- och Instagramuppdateringar om julbord och snöfall.

Så här var vår femtonde vecka... Måndag och sista dagen i Penang. Vi hade stora planer för Niclas första golfrunda på över tre månader. Vi åkte till Penang Turf Club med stor förväntan... men vet ni, bara för att jag skulle promenera med Niclas på banan så var vi tvungna att betala green fee för mig oxå. Det var det dummaste vi varit med om. Vi har varit på massor av golfbanor i Sverige, ett par i Spanien och en i Malaysia och det har aldrig någonsin varit tal om att jag som medföljare skulle pröjsa för att få beträda banan. Så det blev ingen golf! Istället gick vi en lång tur in till George Town, ut mot kuststräckan och genom ett köpcentrum på Gurney Drive.

Jag fotade en liten varan som låg bland stenarna och spanade men när jag la upp bilden så kunde jag inte se någon varan...

Vår lunch blev en favorit i repris. Högst upp i köpcentret Paragon hittade vi vår KL-favorit Zanmai. Personalen var inte riktigt lika proffsig och samspelt som i KL men maten smakade fantastiskt. Gratinerat ostron, dumplings, sashimi och två olika sorters sushi.

Vi promenerade sedan hem från Gurney, ca 3.5 km. Vi har åkt förbi Starbucks Drive-In många gånger men nu fick jag äntligen chans att fota den. Kul grej!

Man ska ju ha lite tråkigt på måndagar oxå och det hade jag när jag lämnade in veckans skoluppgift. Sen var det bra igen :) På kvällen gick vi till en food market och åt grillade kycklingvingar, nudelsoppa och Niclas ville prova en meat porridge.

Vill inte veta vilka styckdelar det där är...

Tisdag morgon var det dags för oss att lämna Penang. Våra finska vänner gick upp extra tidigt för att göra frukost till oss, så himla söta!! Vi hade flyt med trafiken när vi åkte taxi till flygplatsen så det tog bara 40 minuter. Incheckning, immigration och säkerhetskontroll gick rekordfort, på 20 minuter var vi vid gaten och det har aldrig hänt för oss i Asien förut.

Vi lyfte lite sent från Penang (där det dessutom hade börjat ösregna då) men landade på tid i Krabi där solen sken. Jag trodde att Krabi skulle vara en ganska stor flygplats men visade sig vara riktigt liten, även om den håller på att byggas ut. Vi var enda planet som precis landat så kön till immigration var nästan obefintlig och när vi kom till bagagebandet så väntade väskorna där. Vi köpte thailändska SIM-kort och bokade båt- och taxibiljett. 30 minuter från det att planet landat var vi på väg mot hamnen i Krabi.

I hamnen var allting välordnat. Vi visade upp vår biljett ett par gånger och de försökte sälja på oss biljetter vidare till nästa destination överallt men vi visste att hotellet kunde hjälpa oss med det. Båtresan ut till Koh Jum tog ca 1 timme och 15 minuter. När vi kommit till andra stoppet utanför ön så kom longtail boats från alla hotellen ut till båten för att hämta upp gästerna.

Vi bodde på Joy Bungalows som låg precis vid stranden och var oerhört avslappnat och trevligt. Vi betalade 180 kr per natt. Det fanns ingen elektricitet och med hjälp av en generator kunde restaurangen vara upplyst ett par timmar på kvällen och gästerna kunde ladda sina mobiler etc. i receptionen. När vi gick och lade oss så fick vi med oss en oljelampa som kunde brinna hela natten med svagt ljus. Hög mysfaktor i bungalown!

Det finns egentligen ingenting att göra på Koh Jum förutom att slappna av. Första dagen hängde vi på stranden, spelade kort och drack öl, och åt supergod green curry till middag. På Kvällen njöt vi av ett åskväder som drog förbi.

Onsdag vaknade vi äntligen i vår vanliga tid, alltså när det börjar ljusna vilket det gör i Thailand klockan 6.30. Vi gick en skön promenad på stranden medan solen gick upp, och sedan gick vi och la oss en stund igen.

Omelett med tomat och lök inuti
Fruktsallad och bananpannkaka som var den godaste jag ätit!!

Efter frukost så hyrde vi kajak och gav oss ut på äventyr. Invid stranden låg havet alldeles stilla men när vi kom ut över öppet vatten så blev det hela lite mer spännande. Vi tog oss över till den lilla ön som ni kan se på bilderna ovan, ca 30 minuters paddling från land. Vi promenerade runt på ön, pratade om hur bra koll vi hade haft på bergarterna om vi var geologer... och tog oss tillbaka mot land innan det såg ut att börja regna.

Vi spenderade eftermiddagen i hängmatta och solstol, åt lunch, spelade spel, ringde hem till Norrtälje, badade och kastade boll. Vi åt vegetariskt både till lunch och middag!

Jag fick närkontakt med någon osynlig liten manet i vattnet när vi badade och det stack i skinnet på låren när man tog där. Vi rakade med rakhyvel för att få bort allt som satt kvar i skinnet (i brist på raklödder och vinäger). Sedan försvann den stickande känslan i huden direkt men under natten var jag riktigt dåligt. Det måste ha varit giftet i de osynliga tentaklerna som gjorde att jag fick feber, magkramp och något liknande paranoia/hallucinationer. När febernedsättande tabletterna börjat hjälpa släppte det värsta men inte förrän vid 5-tiden kunde jag somna. Vilken obehaglig natt! Framåt halv 8 gick vi morgonpromenad längs öns södra strand.

Vi packade, åt sen frukost, checkade ut och jag pluggade lite innan båten till Koh Lanta kom vid 13. Resan tog ca 35 minuter och vi tog sedan taxi till vårt hus som vi hyrt via AirBnB (150 kr per natt). Fantastiskt mysigt! Vi kände oss som hemma direkt och hunden Batman verkade gilla oss. Vi fick hjälp att hyra scooter (ca 55 kronor per dag) och gav oss direkt ut på vägarna. Vi åt lunch och åkte sedan längs hela Koh Lantas västkust. Vi handlade med oss lite snacks och dryck på vägen hem och spenderade kvällen i vårt mysiga lilla hus.

Fredag vaknade vi tidigt i vårt lilla hus, kollade på första avsnittet av Marco Polo och åt en liten frukost innan vi drog till stranden. Efter ett tag så sprack det upp och blev riktigt soligt och varmt. Vi käkade lunch, badade och Niclas spelade övade bunkerslag. En riktigt skön stranddag!

Vi letade efter ett litet mysigt lokalt ställe att äta på kvällen och tyckte att vi valde ett riktigt mysigt, men priserna var betydligt högre än vad vi trott. Vi trodde att det skulle vara billigare längs huvudgatan än på stranden men iallafall inte om man jämför med stället vi var på. Hur som helst så var den grillade fisken riktigt god! Vi tog en drink på stranden innan vi begav oss hem igen.

I lördags var vi på utflykt. Vi tog moppen till östra Koh Lanta, körde igenom den gamla "huvudstaden" och vidare söderut innan vi åkte hela vägen till Saladin där hamnen ligger. Efter lite street food så åkte vi vidare hemåt och pausade på ett franskt café (Shanti Shanti) som är tredje bästa restaurangen på ön enligt Tripadvisor. Vi delade på en crêpe med karamelliserade kaneläpplen med vaniljsås. MY GOD så gott det var!!!

Vi vaknade upp med den här sötnosen i vår bungalow!

Eftermiddagshäng i huset.

Vi åt en HELT FANTASTISK middag på Yang Garden Restaurant som enligt Tripadvisor ska vara Koh Lantas bästa restaurang. Vi instämmer fullkomligt. Maten var sagolik! Stället drivs av svenskar så kvalitetsmedvetenheten är förstås stor och det vi åt hade stått sig oerhört väl på en krog i Stockholm - men då hade det varit minst tre gånger dyrare. Vi unnade oss verkligen och det kostade bara 250 kronor.

Ankbröst, revben, potatisstomp, koreansk majonnäs, bearnaisesmör, sallad med mögelost och päron. Spanskt rödvin.

Efter att vi velat fram och tillbaka så blev söndagen till slut en skön dag på stranden. Eller halvdag snarare för på eftermiddagen började det regna och det höll fortfarande på klockan 23.00. Så vi fortsatte dagen med att kolla på Equalizer hemma i huset och till middag åt vi vad vi kunde hitta utan att behöva ge oss iväg på moppen i ösregnet (inte så mycket med andra ord).