måndag 15 december 2014

Fjortonde veckan i vår nya tidszon

Vår sista vecka i Malaysia har varit oerhört behaglig. Vi har haft finfint sällskap av katten Auvo och till helgen även utav hans mamma och pappa. Penang har visat sig från sin bästa sida med strålande sol dagarna i ända, trots att det är monsunsäsong. Penang är supertrevligt och har en avslappnad stämning över sig och påminner en hel del om Spanien. Många jobbtimmar hemma har varvats med en hel del utflykter och vi har fått se alla möjliga djur.

Måndag förmiddag var lite disig så vi tänkte att det kunde passa bra att åka till stranden. Vi cyklade ett par kilometer västerut längs nordkusten och stannade vid Miami Beach. En liten strand med många badande locals. Vattnet var så varmt, långt över 30 grader.

Det dröjde inte mer än en halvtimme tills vädret började bli lite skumt. Vi hörde ett flygplan komma och tittade upp mot himlen för att se det och precis då kom en jätteblixt ur molnen. Vi låg kvar på stranden ett tag till innan vi bestämde oss för att cykla hem igen och förhoppningsvis slippa hamna mitt i ett åskväder. Vi handlade lite mat och jag lagade nudelsoppa till lunch. Sedan var det dags att jobba ett tag. På kvällen grillade vi italienska korvar som vi åt med en liten sallad.

Tisdag - fin morgon i trädgården!

På förmiddagen promenerade vi iväg för att hyra moppe. Stället som vi gick till hade massor av moppar men ingen till uthyrningen. Vi kunde däremot köpa en för 8000 kronor. Lite snopna fortsatta vi vår promenad till Straits Quay och tittade på lyxjakterna.

En liten varan ligger och solar!

Från strandpromenaden kom vi till en stor gated community med massor av nybyggda hus, varav flertalet hade egna små pooler. På garageuppfarterna stod Mercedes, Range Rover, Porsche och dessa två skönheter.

Vi handlade sedan lite godsaker till kvällens middag.

Jag är lite avvaktande till fisk och tycker att de stora trågen med torkad småfisk (som man ska strössla på maten) på Tesco är vidriga. De här "snacksen" skulle jag aldrig vilja prova..

Efter en effektiv plugg- och jobbeftermiddag...

...åt vi tacos och kollade på Ice Age.

Niclas tallrik...
...och min tallrik. Nån som sa att vi inte kompletterar varann!?
Mys i soffan!

I onsdags tog vi bussen till den nordvästligaste byn på Penang som är utgångspunkten när man vill ta sig in i Penangs nationalpark. Allt om vårt besök här!

Efter vår utflykt så körde vi ett svettigt yogapass i trädgården och såg näst sista avsnittet av Sons of Anarchy. Medan jag vattnade i trädgården så cyklade Niclas iväg och köpte middag på en foodcourt i närheten.

Maträtten på den grå tallriken är ostronomelett - som faktiskt var riktigt god!

I torsdags tog vi en tur till George Town och promenerade runt i staden.

I jakt på något gott att äta så stötte vi på restaurangen Thirty Two at the Mansion som fått en hel del priser som en av Asiens/Malaysias främsta restauranger. Tanken var inte alls att äta något "fint" men så blev det. Vi betalade 220 kronor för vår trerätters måltid och det var det verkligen värt!

I väntan på maten...
Pumpasoppa!
Liten sallad med citrongräsdressing
Hemlagat bröd
En lokal rätt som heter Penang Char Kuey Teow. Påminner om Pad Thai.
Grillad kyckling - men vi saknade någon form av sås.
Kaffe på maten - kan ni se vad mitt konstverk föreställer?!
Banankaka
Julinspirerad pudding med toffee (HUR GOTT SOM HELST!)

Hej Hej Fredag! Jobb och plugg och sista avsnittet av Sons of Anarchy (dåligt filmad slutscen dessvärre), yoga i trädgården och George Town by night tillsammans med Ross och Fuzz (ni kommer ihåg våra vänner från KL). En fin dag med andra ord :)

Vi åkte till Gurney Drive som har en känd matmarknad. Det fanns verkligen det mesta på menyn här. Vi tog det ganska lugnt med experimenterandet och åt kycklingspett, nudlar och dumplings (ca 40 kronor).

Billiga och fantastiskt goda fruktjuicer (1RM = 2 kr)

Lördag var städdag i huset (efter morgonmys med Auvo). Jag tog hand om markservicen medan Niclas cyklade iväg och handlade på Tesco. Vi jobbade ett tag, bokade ett par flygbiljetter  och åt en enkel men väldigt god lunch innan vi begav oss till Batu Ferringhi där vi mötte upp Ross och Fuzz.

Bussbiljetter - 2RM enkel resa.

Före regnskuren

Efter regnskuren

En dal och en het vindaloo för 16 RM.
Harvey Wallbanger!

Vi tog bussen hem vid 21 för att möta upp våra finska vänner när de kom från flygplatsen. En liten sängfösare för Niclas och mig och sedan sov vi som två små grisar.

I söndags var vi ute på över tre timmars vandring upp- och nerför Penang Hill. Inlägg kommer snart. Den rökta fisken med kokt potatis, hemgjord pesto, bröd, fetaost, sallad och rödvin smakade helt magiskt efter vår utflykt!!

Veckans reflektioner!
  • Busshållplatser är inte så noga här på Penang. När man plingar och reser sig upp så stannar bussen - så det gäller att inte vara för proaktiv.
  • Bara för att man vill boka en taxi så betyder inte det att man får en taxi. Typ fredagskvällar får man vara beredd att ta bussen istället. Här råder helt taxichaufförernas egna villkor.
  • Trafiken i Penang är tuffare än i KL. Här försöker alla tränga sig, överallt. Skulle tro att bilisterna är rätt trötta på att det är kö överallt. Dessutom är de flesta gator enkelriktade så det gäller att ligga i rätt fil.
  • Övergångsställ? Vad är det? Det är tajming och snabbhet som gäller när man vill korsa en Penang-väg. Finns ett par övergångsställ och bara någon enstaka med röd/grön gubbe.
  • Vi skulle absolut kunna tänka att oss att åka tillbaka till Penang men det är inte en framtida hemby för oss.
  • Research! Återigen! Vi hade t.ex. inte kollat upp varifrån man utgick när man skulle promenera uppför Penang Hill utan vi bara utgick från att man kunde göra det på samma ställe som tåget gick ifrån. Helt fel!