måndag 29 december 2014

Sextonde veckan i vår nya tidszon

Från monsunregn, en natt på tåget till poolbad, golf, julafton, Bangkok och ett helt unikt hotell - det har varit en fantastisk vecka! Måndag morgon ringde klockan tidigt så att vi skulle hinna packa ihop våra grejer och äta frukost innan vi blev upphämtade för att åka till Hua Hin. Det hade regnat sedan eftermiddagen dagen före så allting var kallt och fuktigt. Vi åkte först bil (och två bilfärjor) i 3,5 timme till staden Trang på fastlandet där vi åt lunch medan vi väntade på tåget som skulle gå 17.25. Tågresan var faktiskt riktigt bekväm och vi kunde sova ett par timmar. Totalt kostade resan från Koh Lanta till Hua Hin drygt 500 kronor. Vi var äntligen framme i Hua Hin vid 4.30 på morgonen och gick och la oss igen så fort vi kom fram till våra vänner Jon och Khazars hus i Tropical Hill.

Tack så mycket! Lycka till!

Regnigt i Trang, flera platser i staden var översvämmade.

Glasnudelsoppa.

Soligt - men ganska svalt - i Hua Hin

När vi hade sovit ett par timmar till och hyrt scooter (för ca 55 kronor per dag) så åkte vi på utflykt till apberget där det förutom ett vackert tempel fanns.... apor!

På vägen hem fikade vi på Pony Café. Hemgjord choklad- och blåbärsglass och cappuccino, inte alls dumt!

Kvällsmys i utevardagsrummet som Jon och Khazar pyntat så fint!

Vi besökte en kvällsmarknad och åt street food.

Julafton började vi med 8 kilometers löpning, lite yoga och ett svalkande dopp i poolen innan en kopp kaffe och frukost. Vi åkte ner till ett spa på stan och medan Jon och Khazar fick thaimassage så fick Niclas och jag ansiktsbehandling och manikyr. Fina och fräscha åkte vi hem igen och åt lite ostar, skinkor och frukt, provsmakade Virtuous fantastiska vodka och spelade boule.

Niclas julfrukost!

På julaftons kväll var vi på ett svenskt julbord som anordnades av en thailändska som bott i Sverige i många år. Det var verkligen surrealistiskt att sitta ute i värmen och dricka glögg och äta köttbullar. På julbordet fanns oxå skinka, jansson, ägg, prinskorv, brunkål, potatis, lingonsylt, vörtbröd och ost. Jag var mest glad över lingonsylten :)

Juldagen blev en enda lång och härlig utflykt till Cha-Am och en fiskpark där vi fiskade stora fiskar (som självklart fick simma tillbaka i vattnet igen). Vi hittade en food market på vägen hem och åkte genom åkerlandskapet i solnedgången. En helt fantastisk dag!!

I fredags var det äntligen dags för Niclas att spela golf. Tack vare en granne på Tropical Hill så fick vi bra pris, även om jag fick betala drygt 100 kronor för att promenera med på banan. Majestic Creek var en trevlig golfbana och det var riktigt kul att se Niclas tillbaka på banan igen. Kolla fler bilder här. Hela kalaset slutade på ca 500 kronor men det var det verkligen värt!!

I lördags gick vi upp tidigt (igen) för att åka till Bangkok. Vi delade en taxi med Jon och Khazar och betalade ca 100 kronor var för den 3 timmar långa resan.

Trötta sömntutor i baksätet

Vi blev oerhört väl mottagna på vårt hotell J.No 14 som öppnade för tre veckor sedan. Ägaren (vars son inrett och renoverat fastigheten) bjöd på kaffe och riktig local thai breakfast. Fantastiskt ställe att bo på, för dryga 300 kronor per natt.

Vi åkte till Chatuchak Weekend Market som är en helt enorm helgmarknad. En av världens största faktiskt... Jag gillade verkligen konstmarknaden och antikviteterna. Det fanns såklart MASSOR av prylar att köpa och en hel del fina kläder.

Redan söndag.... Niclas, Khazar och jag åkte till MBK i centrala Bangkok för att köpa lite prylar. Vi hittade inte allt vi skulle ha men däremot riktigt snygga passfodral som de graverade våra namn på (65 kronor), en mobiltelefon till mig eftersom touchen lagt av på den gamla (1300 kronor), "adapter" som gör mikrosim till vanligt sim-kort (60 kronor) och en 2 meter lång usb-sladd (25 kronor). Vi åt lunch på Café Marmelade innan vi åkte hem och jobbade ett tag.

Vårt kvarter här i Bangkok!

På kvällen åkte vi till berömda (och världens högsta bar under bar (!) himmel) skybaren Lebua där scener ur Hangover II spelades in. Vyn över Bangkok var verkligen fantastisk men vi kände inte för att betala över 100 kronor för en drink så vi åkte vidare in till stan. På Charlie Brown's Mexican drack vi en kanna margarita och åt jättegott mexikanskt käk. Vi drack sedan en drink (fantastiska mojito) på en liten jazzbar innan vi åkte hem.

Tankar om veckan

• Vänner!!!
  • Hua Hin var en trevlig liten stad men ingenting att åka tillbaka till.
  • Thailändska landsbygden norr om Hua Hin påminde mycket om svensk sommar med nyslaget gräs och stubbåkrar.
  • Vi har provat massor av spännande thailändsk street food (utan att bli magsjuka).
  • Vi har åkt scooter i "riktig" trafik och jag imponeras över hur cool Niclas är!
  • Skytrain och broar i Bangkok - man kommer inte riktigt ner på jorden här...
  • Jag har känt att jag inte riktigt orkar lära känna Bangkok så jag har nöjt mig med att bara go with the flow och det är rätt skönt det oxå!