måndag 8 december 2014

Trettonde veckan i vår nya tidszon

En ganska så lugn vecka har kommit till sitt slut. Vi har bytt storstadslivet i Kuala Lumpur mot villa och katt på ön Penang. Det är riktigt skönt att vara tillbaka vid havet!

Måndag 6.30. Vi hade INGEN lust att lämna sängen MEN gjorde det iallafall. Efter powerwalk och en lite löpning i KLCC Park var vi väldigt nöjda med oss själva och låg och drog oss i sängen till klockan 10. Det måste vara den ultimata lyxen!

Vi ägnade resten av dagen åt jobb och plugg. Jag hade deadline för ett termpaper och Niclas hade en del telefonmöten. Vi tog en paus och åkte till Bangsar Village för att äta lunch på The Daily Grind som vi gillade så mycket förra gången vi var där.

Jag åt kycklingburgare med avokado och jalapeno.
Niclas åt biffburgare med avokado och bacon.

Efter lunchen handlade vi lite frukt och grönsaker. Och en flaska vin såklart.

Say cheese!
Bry er inte så mycket om Niclas, kolla på den ekologiska avdelningen istället.
Enormt utbud av vatten
Det finns mycket att välja på men i princip bara pulverkaffe.
Det här är nog första butiken i Sydostasien som vi ser har snus - ca 40 kronor per dosa.
Väldigt bra när man har deadline på en skoluppgift!

Vår härliga indiska middag som vi käkade tillsammans med Homeland.

Vi hade lite mer äventyrligare planer än att jobba i tisdags men vi sansade oss, stannade hemma och fick massor av bra grejer gjorda istället. Lunchpaus med promenad till Pavilion och när vi kom dit insåg vi att vi glömt ta med Visakortet så att vi kunde fylla på kassan (löneutbetalning) så vi fick hushålla med slantarna som vi hade kvar. Vi hamnade på ett japanskt café Komugi och testade ett par helt nya grejer, typ smörgås/pizza med teriyakikyckling och milk-bun. Som ni kan se på bilderna så hade de en hel del spännande att välja mellan. Vi köpte med macaroner (eller snarare mandelkakor) hem till eftermiddagsfika (riktigt nötiga och goda!) och ytterligare två intressanta skapelser att spara till frukost - en bulle med tonfisk och en med ägg. Hela kalaset för 50 kronor.

Vi hade en grym utekväll med Ross och Fuzz med drinkar på Helipad. Det är alltså en helikopterplatta på dagen och en bar på kvällen.

I väntan på våra vänner...

Helipad! Jag var ganska så nervös över promenaden upp till helikopterplattan men det var inte alls farligt. Ett par våningar upp i ett trapphus och sedan en sista trappa ute på taket (där man inte kunde se rakt ner, (tack och lov).

Det blev ett par barer till innan kvällen var över...

Kamelburgare till nattamat - I don't think so...

Onsdag blev mer eller mindre en repris på dagen före. Niclas hade ett möte efter lunch och då passade jag på att göra ett par sista ärenden i KL.

Det tog på riktigt flera minuter för mig att välja färg.

Vi ville avsluta vår sista kväll i Kuala Lumpur med en solnedgång över staden så vi åkte återigen upp på Helipad och njöt av en fantastisk utsikt och solnedgång (från 36:e våningen).

Där uppe är helikopterplattan.

Vi åt sedan middag på Din Tai Fung som anses vara en av KL:s bästa restauranger. Maten var verkligen fantastisk men det som drog ner lite på intrycket var att det var oerhört stimmigt i restaurangen. Vi var positivt överraskade när notan slutade på ca 140 kronor, eftersom att vi inte hade tänkt så mycket på vad maten kostade när vi beställde.

Kyckling med mandel och chiliolja
Grönsaksdumplings i spicy chiliolja
Kycklingdumplings
Taiwanesiska vårrullar
De här kallas bara för Bun (bulle). En vegetarisk och en med svamp.

Det är inte så lätt att gå på toaletten som man kan tro!

Torsdag morgon tog vi bussen från Kuala Lumpur till Penang. Vi hade köpt bussbiljetten online och checkade in vid en disk när vi kom till busstationen. Vi betalade totalt ca 150 kronor för oss två till Penang. Resan tog drygt 5 timmar och var väldigt bekväm, trots jag-måste-kissa-SNART-panik i sisådär en timme före toalettstoppet halvvägs till Penang.

Vi checkade in på Hotel Sentral Seaview i Penang. Hotellet låg en bit över vår budget (400 kr/natt) men dels så ville vi ha lite poolhäng efter en hel månad i KL plus att vi ville bo nära vårt nästa hem i Penang. Hotellet var helt OK men verkligen inget speciellt.

Utsikt från hotellrummet!

Kvällning över norra Penang. Vi åt middag framför tv:n på hotellrummet och såg tre spännande avsnitt av Homeland.

Fredag! Efter frukost låg vi och latade oss vid poolen ett tag, promenerade lite på stranden och såg en helt enorm manet (typ 50 cm i diameter). Nackdelen med Penang är att vattnet är ganska smutsigt och att det finns mycket farliga maneter i vattnet, så salta bad sker på egen risk.

Vattumannen!

Sen var det dags för lunch.

På eftermiddagen checkade vi in i vårt nya hem, hos Kari och Marja från Finland. Vi ska vakta deras hus och katt medan de åker på semester till Borneo. Efter att vi installerat oss, druckit ett glas vin och fått koll på huset (och katten) så gick vi ut och åt middag tillsammans.

Vi fick en helt fantastisk lördagsfrukost med Kalles kaviar, saltgurka, kokta ägg, frukt, rostat bröd, ost, tyska korvar, juice och finkaffe. Det kan bara bli en bra dag när man har inlett den med kaffe ur en vacker Ittalamugg.

Vi cyklade till en mataffär och handlade massor av fina grönsaker. Våra finska vänner åkte på sin Borneo-semester på eftermiddagen. Vi skötte om huset, vattnade växterna och snackade med katten. På kvällen drack vi vin i trädgården och grillade (!!!)

Söndagsmys i vårt lilla hus. Efter frukost tog vi bussen in till George Town, 2 RM per person enkel resa. Vi promenerade runt i de indiska kvarteren och besökte Fort Cornwallis - kolla de coola bilderna här. Vi åt sedan en fantastisk lunch på ett indiskt litet hak med massor av locals.

Men först, här är våra hoods.

Åka buss!

Det här är utan tvekan den största rökelse jag nånsin har sett!

Vi bor nedanför den gröna kullen.

Åsså jag!

Riktiga backpackers. Väskorna. Vandrarkängorna. Långbyxorna. Lonely Planet. Check på alltihop!

Mangolassi, bananlassi, alo gobi masala med ris och chicken ticka masala med naanbröd.

Vi hittade en ny kompis när vi kom tillbaka hem till huset.

Och en liten kisse som vill flytta in

Den här hemlagade middagen fick avsluta vår trettonde vecka!

Vi har tänkt på:
  • Vi har haft det fantastiskt bra i KL men det var skönt att resa vidare.
  • Penang är väldigt trevligt men ingen paradisö på något sätt. Risken är stor att man råkar ut för giftmaneter när man badar.
  • Det området vi har bott i på Penang påminner ganska så mycket om Spanien, där allting är rent och välordnat men ändå varmt och skönt.
  • Det ÄR trevligt med husdjur!