måndag 10 november 2014

Nionde veckan i vår nya tidszon

Nionde veckan... oh my! När jag blickar tillbaka på tiden som har gått sedan vi lämnade Sverige så känns det som att vi har gjort och upplevt SÅ mycket under den här tiden. Vissa dagar kan man känna sig aningen trött och det är ju egentligen inte så konstigt när man möter nya intryck hela tiden, varje dag.

Vi spenderade en liten del av vår nionde vecka på Flores. I måndags var det äntligen dags att åka vidare efter en tuff vecka. Vi gjorde dock en utflykt på morgonen tillsammans med Svante som vi åkte på båtturen med. Vi hyrde en chaufför i ett par timmar för totalt 360 kronor och gav oss iväg inåt land. Vi hade sagt att vi ville besöka en kratersjö och det skulle ta X antal tid att ta sig dit. När vi googlade på det så fick vi väldigt diffusa uppgifter och vi var osäkra på om vi verkligen skulle hinna med innan flyget. När chauffören kom och hämtade oss klockan 7 på morgonen stämde vi av allt och jovisst, vi skulle hinna till sjön och vara i tid till flygplatsen. Härligt! Vi åkte i drygt två timmar och kom till slut fram till en liten by där chauffören, på knackig engelska, bad oss hitta en local som kunde guida oss. Vi förstod snabbt att han hade kört oss till ett vattenfall istället. Självklart insåg vi snart att vi inte hade hunnit med en längre utflykt, men det var ändock inget annat att göra än att gilla läget.

Vi promenerade i drygt en halvtimme nedför en brant sluttning. Vi blev passerade av två bufflar som tyckte att vi såg väldigt skrämmande ut! Längs sluttningen plockade kvinnorna i byn macadamianötter.

Nere i dalen gick vi genom torra risfält innan vi slutligen kom fram till vattenfallet Cunca Rami. Det var väldigt lugnt och behagligt därnere.

Grabbarna badade i vattenfallet och jag tog kort. Under regnsäsongen går det i princip inte att bada eftersom att vattnet forsar så mycket.

Promenaden tillbaka var desto värre eftersom att det var brant uppför i nästan 45 minuter. Vi var väldigt svettiga när vi kom tillbaka till byn.

På vägen tillbaka ner mot Labuan Bajo stannade vi vid en utsiktsplats med fantastisk vy över västra Flores.

Väl på flygplatsen slog vi oss ner på flygplatscaféet som bestod av två bord och några plaststolar utanför terminalsbyggnaden. Vi väntade drygt två timmar till innan det var dags för avfärd från den lilla och väldigt avslappnade flygplatsen i Labuan Bajo.

Vem som helst kunde kliva ut på landningsbanan.

Ibland var det någon som jobbade i kiosken

Vi kom fram till Bali vid solnedgången och försökte ta oss till vårt lilla hotell på andra sidan gatan till fots först men gav snart upp och tog en taxi istället. Det gick liksom inte att komma rätt. Vi var ganska så slut på kvällen och somnade rätt tidigt. Vi skulle upp klockan 4 på tisdagsmorgonen och som vanligt när man ska upp så tidigt så vaknar man en gång i timmen för att kolla vad klockan är.

Utsikt från hotellrummets balkong

Min middag - inspirationen var inte större än så här i måndags!

Vi kom till flygplatsen 1,5 timme innan avresa vilket vi tycker är helt OK tidsperspektiv. Efter 45 minuter i incheckningskön hade INGENTING hänt. Vi förstod ganska snart att AirAsia hade datorstrul och fick sköta allt manuellt så incheckningen tog ju en halv evighet. När vi hade 20 meter kvar till disken började boardingen. När det var några framför oss i kön var det final call. Tack och lov så skulle planet vänta på oss! Vi sprang till säkerhetskontrollen, fick ta ut pengar och betala flygplatsskatten på vägen, smet före i kön till immigration och sprang som tokar till gaten som såklart låg längst bort i terminalen. När vi kastade oss på transferbussen så förstod vi att vi inte var ensamma och efter oss kom det ett helt gäng som skulle med samma flyg. Tack och lov att flygbolaget skötte det bra och väntade in alla. På köpet fick vi bra morgonträning! Vi lyfte från Bali 45 minuter sena. Den tre timmar långa flygningen till Kuala Lumpur gick väldigt smärtfritt och vi landade bara 25 minuter försenade. Det var kul att se KLIA2, terminalen som är byggd för AirAsia. Det var ett imponerande bygge och nästan schysstare än Malaysia Airlines egna terminaler.

Vi åt en liten lunch/brunch på flygplatsen innan vi tog en taxi in till Kuala Lumpur. Vi orkade helt enkelt inte kånka på väskorna på tåg och skytrain. Vi kom fram till Sahabat Guesthouse vid lunchtid och satt en stund och surfare medan vi väntade på vårt rum att bli ledigt. Vi gillade vårt nya hem direkt. Små arbetsplatser överallt, inneträdgård, fri tillgång till te och kaffe, och internet funkade kanonbra! Vårt rum var precis lagom, möjligen hade vi önskat lite mer förvaringsutrymme. Vi betalar 95 RM per natt, drygt 200 kronor. Vi fick ett så bra pris för att vi bokat en hel månad (!).

Vi gick ut på stan en stund för att gå på apoteket och köpa SIM-kort. Sahabat ligger riktigt centralt i området Bukit Bintang. 10 minuters promenad från KLCC som är de mest centrala delarna av Kuala Lumpur, där Petronas Twin Towers ligger.

Vi satt hemma på eftermiddagen och läste nyheter och uppdaterade oss om världsläget. Plötsligt blixtrade det till och ett överraskande åskväder bröt ut. Faktiskt vårt första åskväder sedan vi kom till Sydostasien.

På kvällen gick vi ut för att äta och det slutade med att vi köpte hem sushi från Zanmai. Det kändes verkligen lyxigt (på något underligt vis) med takeaway. Sushin smakade fantastiskt! Sedan somnade vi tidigt, strax efter 22. Vi var riktig trötta efter en låååång dag!

Malaysisk ringit står i 2,1 så det är lite mer än dubbelt upp för att konvertera till kronor.
Så drygt 90 kronor för vår sushi.

I onsdags åkte Niclas till Singapore för ett affärsmöte. Jag var kvar själv i Kuala Lumpur och passade på att inhandla lite nya kläder vilket jag hade längtat efter ett tag. Strandkläderna kändes inte helt passande i här i stan. De forna NK-dagarna ett minne blott, jag handlade klokt och kostnadsmedvetet och fick med mig ett par shorts, en tunn byxa, en kjol och fem toppar hem för drygt 1200 kronor. Jag promenerade runt parken nedanför Petronas, åt en fantastisk omelett till lunch på det franska bagariet Wolo (kallas även Tous Les Jours) och handlade lite förnödenheter på vägen hem.

Pavilion

Pluggodis! Kan ni fatta varför en liten kola ska behöva inneslutas i tre lager papper?

Sedan ägnade jag eftermiddagen åt plugg. Det regnade till och från under hela eftermiddagen och åskade en hel del oxå, väldigt mysigt. Jag åt riktig studentmiddag. Nudlar, bananer och choklad. Jag ansträngde inte budgeten med speciellt många kronor den kvällen. Jag lyssnade på Värvet med Peter Settman - rekommenderas starkt!! Niclas kom hem strax efter midnatt och vi somnade rätt snart efter det.

4 kronor för en nudelmiddag!

Några bilder från Niclas dag.

Vi sov lite längre än vanligt i torsdags och åt förvånansvärt god frukost med flingor, mjölk och frukt. Vi gav oss ut på stan på förmiddagen för att handla lite grejer och hittade ett par jättefina sandaler till mig (så ytterligare 125 kronor till min klädbudget). Vi åt lunch på en japansk restaurang Watami och vi provade varsin Tobikko med lax. Det var en kul upplevelse. Vi promenerade sedan hem för att jobba ett par timmar.

Niclas flingor

Niclas i sitt rätta element!

Ordning och reda i skobutiken

Det regnade och åskade ganska mycket på kvällen plus att vi var lite lata så vi beställde hem indisk mat och kollade på nya säsongen av Sons of Anarchy (äntligen!)

Vi var trötta även i fredags och åt inte frukost förrän halv 10. Vi gick sedan på en promenad runt KL Tower och fann oss plötsligt på en "djungelstig" mitt i staden, riktigt häftigt. Dock fick vi ganska många fler myggbett än vad vi hade räknat med...

Vårt guest house

KL Tower

Börsen i Kuala Lumpur

Vi har en förmåga för att hamna på övergivna platser. Längs stigen runt KL Tower hittade vi ett övergivet gym och sedan ett café.

Jag var på ett jättetrevligt event med InterNations, en damlunch på en restaurang bara några minuter från där vi bor. Förutom det trevliga sällskapet utav 12 andra expats så var det fantastiskt att få dricka ett glas välkylt vitt vin! Väl värt 180 kronor för min lunch.

Det var en regnig eftermiddag med ett par ordentliga åskskurar. Vi läste nyheter, bloggade och gjorde KL-research. På kvällen bjöd vårt guest house på grillning. Väldigt generöst.

När vi vaknade på lördagsmorgonen så regnade det. Det brukar inte börja regna förrän efter klockan 14 på dagarna så det kändes lite udda. Vi åt frukost och gick ut på stan i ett par timmar. Längs vägen mötte vi en man som såg väldigt medtagen ut, jag trodde först att han hade fått en hjärtinfarkt. Niclas gick fram och pratade med honom och det visade sig att hans vän hade lämnat honom i Kuala Lumpur, utan pengar och han kunde inte ta sig hem. Han visste inte vad han skulle ta sig till. Han bodde på en ö utanför Singapore och var en "holy man" enligt honom själv. Han behövde 90 MYR (200 kr) för att kunna ta sig hem till sin by igen. Vi kunde bara inte lämna honom där så han fick de pengar han behövde utav oss. Han var så otroligt tacksam och lovade att han skulle be för oss.

Mitt i stan!

Varje lägenhet har en egen liten pool!

Bra reminder utanför puben.

Vi kollade in priserna i en spritbutik i närheten av Petronas.

Vi åt lunch på ett café som vi hittade genom Foursquare - VCR. Kaffet och bakverken ska tydligen vara helt fantastiska men nu åt vi riktig mat istället. Niclas tog en sallad med avokado och 63-gradigt ekologiskt ägg. Jag åt en potatisvåffla med svamp, dill och 63-gradigt ekologiskt ägg. Jag drack en soda med hibiskus och lime som var väldigt uppfriskande. Det var ganska stökigt på övervåningen på caféet men väl värt ett återbesök, då ska vi sitta vid entrén istället. 49 RM kostade vår lunch, strax över 100 kronor.

Niclas får alltid heta Nicholas när vi är utomlands!

Vi hann hem innan det började åska och regna för mycket... trodde vi ja, för det regnade inte en droppe till på hela dagen. Vi hade en skön eftermiddag hemma med en film innan vi gick ut för att äta. Vi gick tillbaka till Zanmai där vi köpte take away första kvällen. Nu satte vi oss vid rullbandet och njöt av massa godbitar som snurrade förbi. Dessutom ett väldigt kul sätt att äta på!

1 RM = 2,10 SEK

Middagen kostade strax över 100 kronor och det var verkligen JÄTTEGOTT!

Vi var lite sötsugna efter middagen så vi köpte med oss dessert hem. Choklad- och jordgubbstårta. Mums!

Sköna söndag. Slutet på ännu en vecka. Det går fort! Efter frukost åkte vi till Lake Gardens som ni kan läsa om här. En väldigt fin utflykt som vi avslutade med en sen lunch på ett av Niclas favoritställen i KL.

Taco med pulled chicken - snacka om comfort food!

Jag började känna mig förkyld i söndags morse så vi stannade på apoteket på vägen hem för att köpa ett nytt mirakelpiller.

Niclas var en riktig darling som gick ut på kvällen och köpte hem mat när jag låg hemma och snorade. Det blev en fantastisk thaigryta. Vi enades om att spetten med fiskbullar och köttbullar, och kycklingen och korven var ganska trista! Vi kollade faktiskt på tv på guesthouse't vilket inte har hänt många gånger under resan.

Tankar den här veckan

• Vi trodde att vi skulle kunna hitta riktigt billig mat i KL, framförallt street food, men den maten kostar i princip lika mycket som om vi skulle gå på restaurang. Maten är rakt igenom medelbillig här i KL.
  • Vi bor verkligen billigt för drygt 6000 kronor mitt i KL. I området finns MASSOR av restauranger och bredvid vår gata ligger en av KL:s mest kända street food-gator. Här finns caféer och supermarkets i närheten och kedjor som Starbucks och McDonalds.
  • Det går alltså att hitta så fantastiskt mycket god mat här. Vi konstaterade rätt snabbt efter att vi kommit hit att vi kan leva med att spendera några kronor extra på mat som har riktigt bra kvalitet. Det kommer vi att njuta mer av i längden.
  • Vi konstaterade även att vi kommer kunna spara en hel del pengar genom att vi oftast kommer sitta hemma på vårt guest house och jobba. Tidigare har vi spenderat ungefär 100-150 kronor för att sitta någonstans och jobba en hel dag (typ en lunch och en fika). Nu kommer den kostnaden i princip att försvinna eftersom att vi kan ordna någon billig lunch hemma när vi jobbar här.
  • Fri tillgång till kaffe på vårt guest house. Där kommer vi kunna spara lite pengar oxå. Nog för att jag bara dricker en kopp om dagen men många bäckar små. Så vi kanske sparar ett par hundra kronor på det i slutändan.
  • Vi kommer inte ha någon moppe som kostar pengar så vi sparar direkt in på hyran (som har legat på ett par hundra kronor i veckan tidigare). Till det slipper vi även köpa bensin, som förvisso är billig... Vi kommer kunna åka monorail/skytrain när vi vill åka längre sträckor inom KL och det kostar nästan ingenting.
  • Vi kommer inte heller att ha några fler flygresor den här månaden och det är alltid en stor kostnad för budgeten.
  • Det finns två små kök på vårt guest house så vi kan fixa något enkelt att äta. Det finns redan toast, marmelad, flingor och mjölk att tillgå när man lagar sin frukost men vi har handlat frukt i en liten shop bredvid där vi bor. För ca 20 kronor fick vi ett tiotal bananer, två mango och en papaya som dessutom räckte till fyra måltider.
  • Vi har bestämt oss för att hålla oss på en daglig budget på ca 200 kronor och hittills har vi lyckats bra med det. I den summan ingår all mat och dryck.
  • Det är "migränsäsong" i KL för säsongen håller på att slå om. Även om jag inte har något tendens för att få migrän så känns det i huvudet att lufttrycket är oerhört högt. Det har åskat varje eftermiddag och det är verkligen mysigt även om det inte går att gå ut under de värsta skurarna.