måndag 23 februari 2015

24e veckan i vår nya tidszon: en vecka, tre länder.

Den här veckan har varit fullproppad med aktiviteter och nya intryck. Vi är så glada att ha haft Niclas mor och far hos oss i nästan två veckor och fått uppleva Bali och Singapore tillsammans. Poolhäng, moppeturer, kortspel och fantastisk mat och dryck får i all sin enkelhet sammanfatta det som för oss oxå kändes som semester. Det var konstigt att skiljas åt på flygplatsen i Singapore utan ett nytt datum att längta till när vi ska ses nästa gång. Tack och återigen tack för fantastiska dagar :)

I måndags flyttade vi från Canggu till Ungasan på södra Bali. För 900 kronor (!) per natt fick vi njuta av det här grymma huset (med världens största badkar).

På våra moppar upptäckte vi stränderna på södra Bali. Först Pandawa Beach...

... och sedan Nusa Dua och Karma Beach.

I tisdags var det uppstigning klockan 04.00 för att flyga till Singapore.

Vi besökte bland annat Gardens by the Bay, Marina Bay Sands, Chinatown och Sentosa under vårt dygn i Singapore då det samtidigt firades kinesiskt nyår.

Självklart har vi ätit goda middagar, varav en på Jamie's Italian i Singapore!

I fredags, strax efter midnatt, for vi alltså på varsitt håll. Niclas mor och far hem till Sverige och vi flög till Cebu i Filippinerna där vi landade 04.00, inte alls trötta...

Allting gick jättesmidigt genom immigration och bagageutlämning och klockan 05.00 var vi vid färjeterminalen och köpte biljetter (200 kr) till båten som skulle ta oss till Bohol. Klockan 08.00 var vi framme på ön efter att ha sovit nästan hela båtresan.

Riktigt sköna gubbar som spelade musik klockan 6 på morgonen i färjeterminalen för att samla in pengar till en förening för blinda i Cebu.

Bohol, eller närmare bestämt Panglao Island var inte alls vad vi hade förväntat oss. Alona Beach var mycket turistigare än vad vi hade trott och vi hade inte förväntat oss att höra så många prata svenska här... Men egentligen ingenting fel med det, naturen är vacker och locals riktigt sköna.  Kolla vår utflykt till Chocolate Hills här.