söndag 17 april 2016

Lyxhelg på Bali

Tanken var att bara skriva det här inlägget om vår magiska brunch på Sofitel eftersom att det var höjdpunkten på helgen. Men när vi summerade helgen kom vi fram till att alltihop var underbart från början till slut. Så varför inte summera alltihop på en och samma gång!

Helgen började med happy hour på Old Man's - troligen den sista, någonsin. Här har vi hängt otaliga fredagskvällar så det kändes givet att göra ett sista besök när vi hade chansen.

Snacka om att vi hade sett fram emot brunchen på Sofitel som vi fick i bröllopspresent. Lördag morgon kändes som julafton och vi kunde knappt vänta till klockan 11.00 när dörrarna öppnades till Cut Catch Cucina på Sofitel i Nusa Dua, på södra Bali. För det första ett riktigt läckert hotell. Stort, flådigt, förstås svindyrt med ändå med en riktigt skön känsla, trots sin storlek.

Innan brunchen tog vi en promenad runt hotellet och ner till stranden.

Och så äntligen blev klockan 11.00 och vi fick sitta ner vid vårt bord i restaurangen.

Vi valde brunchpaketet med vin, öl och prosecco men tack vare någon form av kommunikationsmiss bland serveringspersonalen blev vi serverade Lanson champagne första halvtimmen. Vi njöt allt vad vi kunde eftersom vi förstod att champagnen snart skulle bytas ut mot proseccon. Det var en magisk halvtimme!

Och så, den första tallriken från buffén. Ostar, kallskuret och paté. Måste ju säga att utav allt vi åt så var ostarna och serranoskinkan det godaste, bara för att vi har saknat det så mycket.

Vår servitör kom sedan ut med á la carte-menyn, från vilken man kunde beställa rätter från köket som ett komplement till buffén. Vi började med hummer, foie gras och vaktel. Som ni kan se, delikata små rätter och faktum är att de (framförallt vakteln) hade passat på vilken fine dining-meny som helst.

Hummer
Foie gras
Vaktel

De första rätterna från á la carte-menyn var helt magiska så vi satt kvar vid vårt bord och beställde in fler. Härnäst pilgrimsmussla och oxfilé. Utav á la carte-rätterna var oxfilén en av de absolut godaste. Köttet verkligen smälte i munnen och rätten var oerhört välkomponerad.

Pilgrimsmussla
Oxfilé

Under hela brunchen gick servitörer omkring och serverade olika mocktails och annat tilltugg till buffén. Vi fick bl.a. smaka på en tonfisktartar, färskostbollar, kycklingvingar med ostsås och risotto.

När brunchen var inne på sin tredje timme avrundade vi med ytterligare två små rätter. Havsaborre och pocherat ägg. Goda men inga favoriter.

Havsaborre
Pocherat ägg

Så var det då äntligen dags för dessert. Dessertbordet var helt enormt med alla godsaker du kan tänka dig. Jag plockade ut ett par macarons för det är min favorit, en pannacotta och en chokladmousse med körsbär. Vi beställde också in en kokospannacotta från á la carte-menyn.

Det ska väl erkännas att vi var ganska lulliga men oerhört nöjda efter fyra timmars brunch. Vi åt inte jättemycket från buffén tack vare de underbara smårätterna som vi beställde in. Det var verkligen en smakupplevelse. Och att få dricka obegränsat med bubbel var makalöst lyxigt. Vi träffade också ett otroligt sött australiensiskt par som hade besökt Bali för första gången 1985 (!) och som nu bjöd in oss till sitt hem utanför Byron Bay i östra Australien. Vilket roligt möte!

Efter brunchen dröjde vi oss kvar en stund för att ta ett dopp i den snygga poolen.

Sedan var det dags att åka hem.... eller inte. Jag hade bokat en överraskning till Niclas, så vi tog en Uber till Jimbaran som ligger på sydvästra Bali, och checkade in på The Open House. Vi var förstås tvungna att prova strandhattarna som hörde till rummet.

När vi hade checkat in tog vi en promenad längs stranden i Jimbaran. En oerhört härlig stund och efter den enormt varma dagen, med temperaturen en bra bit över 30 grader, var det härligt med lite svalare kvällsluft.

Föga förvånade så blev det ingen middag för oss utan vi låg och tittade på golf på hotellrummet hela kvällen. Så lyxigt med en stor säng, ett skönt täcke, AC och golf. Vi vaknade upp till en solig söndagsmorgon, fortsatte kolla på golf och njöt av en riktigt god frukost.

Vi hade utan några som helst problem kunnat stanna ytterligare en natt på The Open House. Riktigt bra hotell ett par meter från stranden i Jimbaran, med superb frukost och oerhört trevlig personal. Väldigt prisvärt hotell! Vi tog en snabb titt på den fantastiska stranden innan vi tog en Uber tillbaka till Canggu.

Vi har sällan skådat så lite trafik som just den här söndagen, så resan från Jimbaran till Canggu tog bara 40 minuter (kan ta en bra bit över en timme i vanliga fall). Vi åkte iväg och åt lunch på vår favoritwarung, innan vi åkte till Sundari Day Spa i Petitenget. Utav några Balivänner hade vi fått massagebehandlingar i bröllopspresent. Vi njöt av 90 minuters hot stone massage följt av 45 minuters body scrub. Innan behandlingen fick vi välja olja och scrub, och våra massageterapeuter tog väldigt bra hand om oss. Det var så skönt och en magisk avslutning på vår fantastiska lyxhelg.

Vi är så tacksamma för de fantastiska bröllopspresenterna. Vi tror att vi kommer behöva gifta oss åtminstone vartannat år för det här var helt underbart!