torsdag 7 april 2016

Bröllopsresa till Gili Air

Just hemkomna från tio dagars bröllopsresa till Gili Air. Tio alldeles underbara och lata dagar på den lilla paradisön mellan Bali och Lombok. Det lite ovanliga med vår bröllopsresa var att vi hade med oss ett helt gäng med nära och kära, som veckan före hade varit med och firat vårt One Week Wedding på Bali.

Det är drygt 1,5 år sedan vi besökte Gili Air sist och ön är sig verkligen lik. Precis lika avslappnad atmosfär, bra mat, sköna strandbarer att hänga på och minst lika många sköldpaddor ute i vattnet. Vi bodde på 3W Cottages som visade sig vara ett riktigt bra boende med mysig trädgård och schysst pool. Killarna som sköter som stället håller det i toppskick, servicen var riktigt bra och frukosten god. Vi bodde i en mysig liten bungalow med ett par minuters promenad ner till stranden. Hotellet har också en privat villa och ett hus med två sovrum för de som vill lyxa till det lite grann.

Det finns en sak man inte får missa när man är på Giliöarna - snorkla med sköldpaddor. Under våra dagar här lyckades vi stöta på hela sex stycken och det är precis lika fantastiskt varje gång. Två utav dem såg vi när vi snorklade längs Gili Airs östra strand och de andra fyra på en båtutflykt. Nästan hela gänget, 14 personer, hyrde en båt (med glasbotten) och åkte runt de tre Giliöarna. På båtturens första stopp, på Gili Menos norra sida fick vi simma med tre sköldpaddor. Nästan genast när vi hoppade i vattnet fick vi syn på den första sköldpaddan som låg nere på havsbotten och sov. Vår guide väckte liv i den och efter att vi simmat efter den en stund så dök det upp ytterligare två sköldpaddor. Vilken fantastisk upplevelse!

Vi gjorde sedan stopp vid Gili Trawangans nordöstra del där vi stötte på en liten söt sköldpadda. Därefter stannade vi utanför Gili Menos västra strand och snorklade vid vackra koraller och sista stoppet gjorde vi vid Gili Airs bästa koraller som finns en bit söder om ön. En riktigt härlig tur som var väl värd sina pengar, ca 70 kronor per person.

Förutom härligt lata dagar med långa frukostar, bad i poolen, kortspel, tupplurar, strandhäng, salta bad, massagebehandlingar och goda middagar så åkte vi över till Gili Meno en dag. Lokalbåten gick vid halv nio på morgonen och vi var tillbaka på Gili Air vid femtiden på eftermiddagen (kostar 70.000 Rp t&r). Vi promenerade runt ön, besökte föreningen som räddar och föder upp sköldpaddsbebisar, tog något kallt att dricka på norra stranden, snorklade, åt lunch på legendariska YaYa Warung på östra stranden och slog oss ner vid en strandbar på sydöstra delen av ön för kortspel och bad på eftermiddagen. En riktigt härlig och avslappnad dag på Meno som också är sig likt sedan vi sist var här. Lika slumrande och öde trots att ett par nya hotell har byggts upp, och stränderna lika vackra med sin pudervita sand.

Att bara promenera runt Gili Air är en upplevelse i sig. Katter, getter, kossor, hästar och varaner överallt. Trevliga människor. Vackra trädgårdar. Söta caféer. Sitta ner och se på det kristallblå vattnet. Bara ta varje stund som den kommer. Livet på Gili Air är väldigt okomplicerat.

Det finns två saker till man inte får missa på Gili Air. Soluppgång och solnedgång. Lika fantastiska båda två och särskilt vackra om himlen är molnfri. Jag vaknade tidigt en morgon och promenerade ner till stranden för att beskåda den här underbara soluppgången.

Och sista kvällen promenerade vi ner till stranden för att försöka se solen gå ner över Bali men det var dessvärre alltför mycket moln i vägen. Men ganska fint ändå, eller hur?

Så blev det till slut dags att åka hem, med ett par härliga bilder som avslutning på vår fantastiska bröllopsresa. Gili Air levererade över förväntan och det var otroligt roligt att ha familj och vänner med på resan. Vi kunde inte ha haft finare dagar på ön och vi är så redo för nya äventyr nu!

Våra favoriter

Utopia Spa (centrala ön) för riktigt bra massage.
Zippbar (östra stranden) för otroligt bra och prisvärd mat (förutom den kvällen vi fick vänta över en timme på vår beställning).
Legend Bar (norra stranden) för skönt eftermiddagshäng.
Bunga Beach Bar (norra stranden) för bästa lunchstället vid stranden.
Scallywags Beach Club (östra stranden) för godaste BBQ.

Vill du också resa till Gili Air - eller de andra Giliöarna - besök vår resesajt Giliresor.se för att få koll på allt du behöver veta.