fredag 22 april 2016

West Bali National Park & Menjangan Island

Igår kom vi hem från ett par otroligt härliga dagar i West Bali National Park. Hela resan var faktiskt en bröllopspresent från en god vän som hörde av sig förra veckan och bad oss välja mellan ett par olika destinationer, däribland en flygresa till ön Sumba. Men eftersom att vi älskar snorkling så var valet att åka till nordvästra Bali ganska så lätt.

Så, i tisdags blev vi upphämtade på förmiddagen för att åka de dryga 14 milen över bergen till norra Bali och vidare västerut mot West Bali National Park. Vi gjorde ett stopp på vägen, för att äta babi guling som vi gillar så mycket. Babi guling är en traditionell balinesisk helstekt gris där man serveras en rad olika (vissa oidentifierbara) styckdelar tillsammans med ris, soppa och grönsaker. Och förstås massor av chili. Så gott!

Niclas handlar jordgubbar i Bedugul

Resan hemifrån till den lilla hamnen i Labuan Lalang tog drygt fyra timmar.  När vi kom fram till hamnen skulle inte båten gå förrän om 2,5 timme men tack och lov fick vi följa med "personalbåten" ut till nationalparken så vi behövde bara vänta i 30 minuter.

Efter drygt 20 minuter var vi framme vid vårt hotell, för övrigt det enda hotellet som ligger i nationalparken, NusaBay Menjangan. Vi checkade in, kollade in vår bungalow, hängde vid poolen ett tag och bekantade oss med ett par av nationalparkens hjortar.

Vi hade förstås med oss den här skönheten, också en bröllopspresent, som vi njöt av på vår veranda.

På kvällen åt vi en god middag och njöt av den sköna havsbrisen. Här två bilder strax efter att solen gått ner.

Menjangan Island

Dag två var det dags för snorkling så vi var uppe ganska tidigt för att äta frukost.

Det var vi och ett par andra från hotellet som skulle dyka, så vi fick en schysst båt. Menjangan Island ligger knappt tio minuters båtresa från vårt hotell i nationalparken så det var en kort tur.

I bakgrunden ser ni Java som ligger en dryg mil från Menjangan

Vid det första stoppet var det tyvärr ganska mycket skräp i vattnet och en hel del maneter så vi snorklade inte så länge där. Vid det andra stoppet var förhållandena betydligt bättre. Vi snorklade längs med en vägg med massor av vackra koraller och fiskar.

Regn över Bali

Väl tillbaka på hotellet var det dags för lunch. Det satt riktigt fint med en kall öl.

Efter en väldigt lat eftermiddag åt vi en god middag. Jag hade sett fram emot ankbröstet hela dagen och det var verkligen välsmakande. Vi försökte oss också på ett par nattbilder från piren.

Nästa morgon vaknade vi upp till en fantastisk soluppgång. Ett stort gäng med hjortar hade tagit sig ner till stranden och en stor familj med svarta apor busade runt i träden. Det var som en naturfilm, fast live.

Vi låg och drog oss ett bra tag till innan vi gick upp och åt frukost. En riktigt härlig och väldigt stilla morgon.

Vulkanen Baluran, en av Javas 45 vulkaner.

Efter frukost snorklade vi ett tag precis utanför hotellet. Det var riktigt fina förhållanden och knappt en vindpust. Bortsett från ett par mörklila maneter i vattnet som stal lite uppmärksamhet så var det förvånansvärt bra snorkling.

Vid lunchtid lämnade vi hotellet och tog båten tillbaka till Labuan Lalang där vår chaufför väntade på oss. Istället för att åka hem över bergen den här gången så åkte vi först västerut till Gilimanuk och därifrån söderut längs Balis västra kust. En oerhört fin bilresa som tog drygt fyra timmar inklusive lunchpaus.

För den som vill få en unik upplevelse av Bali så är West Bali National Park helt rätt. Det är så tyst och lugnt i nationalparken, långt bort från trafiken och kommersen på Bali. Att stanna en natt är för lite men att stanna två nätter är alldeles lagom. Då hinner man åka på snorkeltur och dessutom njuta av sin tid i det här stillsamma och vackra paradis. Hotellet lämnade lite mer att önska, framförallt vad gällde prisvärdheten, men i övrigt kunde vi inte vara mer nöjda med vår fantastiska bröllopspresent. Nu är vi redo för nya äventyr!