onsdag 5 april 2017

Två helt olika dagar i Sydney

Andra stoppet på vår hemresa var Sydney. Från extremt varma Cairns till ett Sydney som visade sig från sin allra bästa sida.

Vi landade vid tvåtiden och tog en Uber till hotellet. Vi bodde på Mariners Court nere vid hamnen i Woolloomooloo. Ett trevligt men ganska slitet hotell med otroligt bra läge (bara 20 minuters promenad till operahuset) och helt OK frukost. Vi lämnade av väskorna på våra rum och promenerade genom botaniska trädgården till operahuset. Solen strålade och det var 30 grader varmt. En underbar eftermiddag i Sydney.

Vi hoppade sedan på färjan som skulle ta oss ut till Manly. Det var en fantastisk tur och ljuset över Sydney var helt magiskt.

Vi promenerade genom Manly och bort till berömda Manly Beach. Jag måste säga att jag tycker Bondi är mycket charmigare än Manly som kändes väldigt turistigt med mängder av snabbmatskedjor...

Vi åt middag på 4 Pines Brewery som ligger nära hamnen i Manly. En charmig pub tillika mikrobryggeri med ett par riktigt bra ölsorter i sortimentet. Grabbarna körde revben och öl medan damerna drack vin och delade på en supergod charkbricka.

Det blev en magisk båttur tillbaka till Sydney. Vi satt i fören och njöt av den varma sommarkvällen medan vi sakta närmade oss city.

När vi vaknade upp på torsdagsmorgonen regnade det! Inte lite regn utan ösregn på gränsen till skyfall. Och 18 grader... Vi som hade storslagna planer för vår andra (och sista) dag i Sydney. Det blev en kort promenad på förmiddagen innan vi vände och gick hem för att det regnade för mycket.

Efter en biljardturnering gick vi ut i ösregnet igen för att äta lunch. En thairestaurang runt hörnet funkade perfekt för oss. Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att vänta ut regnet... som aldrig upphörde. Till slut gav vi upp och insåg att vi inte ens skulle komma ut på middag på kvällen. Det blev en härlig plockmiddag med kortspelsturnering hemma på hotellet istället.

Fredag morgon sken solen igen och vi tog en Uber tillbaka till flygplatsen igen för att flyga till hemresans sista stopp: