måndag 27 oktober 2014

Sjunde veckan i vår nya tidszon

Det har varit en oerhört avslappnad vecka. Dock en väldigt offline vecka. Det känns nästan som att vi har varit på semester från vårt liv. Jag vet att det kan låta kaxigt, men vi har liksom inte gjort någonting! Jag gjorde klart alla mina deadlines förra veckan och hade tenta i fredags så jag har varit studieledig ett par dagar nu.

Hejdå Amed - Hello Gili Meno!

Vi åkte ju som bekant till Gili Meno i lördags. Dagarna på Meno har varit oerhört avslappnade och vi har verkligen njutit av de blekvita stränderna och det turkosa vattnet. Vi har spenderat massor av vår tid med att snorkla och vi har fått se mycket fantastiska saker där under vattnet.

Vi hade fått tips om att bo på Blue Coral Bungalows på norra Meno. Personen vi fick tips av tyckte verkligen att Meno kunde passa oss som reste som par och ville ha lugn och ro (de tre Gili-öarna är så olika och kan tillfredsställa de flesta önskemål). Det är bara att instämma, ön är verkligen lugn. På något vis känns det som att ön är ofrivilligt lugn. På norra sidan finns bara några få hotell, nordvästra delen har ett par restauranger vid vattnet, sydvästra delen är helt öde precis som sydsidan medan östra kusten är lite mer busy med restauranger och hotell. Det tar inte mer än en timme att promenera runt ön. Det finns ingen motortrafik och enda sättet att ta sig runt är med häst och vagn. Bara några få ställen har wifi så tillgången till internet är helt klart begränsad (speciellt för mig som inte har någon telefon längre). Meno har ingen egen vattenförsörjning så det vatten som finns i duschar och kranar är saltvatten. Det var verkligen en ovanlig upplevelse att bara kunna tvätta sig i saltvatten.

Vår bungalow, bara några steg från stranden.

Utebadrum är det bästa!

Dags för frukost!

Bananpannkaka och fruktsallad

Omelett och mangojuice

Våra dagar på Meno har varit lata. Frukost mellan 8 och 9. Snorkling på förmiddagen medan tidvattnet var högt. Något att äta och dricka. Ligga och läsa en bok på eftermiddagen. Middag på kvällen och ett par avsnitt Seinfeld innan läggdags. Det har inte gått någon nöd på oss om man säger så!

Enda sättet att ta sig runt ön såvida man inte promenerar eller cyklar

Jag inledde den nya veckan med att se denna fantastiska soluppgång!

I måndags gick vi till ett hotell i närheten som heter Seri Resort. De har ett ganska bra koncept faktiskt. Man får nyttja alla faciliteter inklusive pool och wifi mot att man spenderar 100000 Rp på mat och dryck (60 kr). Vi var där ganska tidigt på förmiddagen och jobbade, läste nyheter och bloggade. Varsin lunchmacka, iste, vatten och iskaffe för 240000 Rp, ca 150 kronor vilket med vår budget är “dyrt” men det var värt det med tanke på att vi var väldigt produktiva. Det var oxå under måndagen som vi ändrade våra resplaner - jag skrev om det i ett inlägg förra veckan. Tack vare att vi var uppkopplade så kunde vi boka nya flygbiljetter och nytt boende. Det blev såklart att par sköna dopp i (saltvatten-) poolen oxå.

Jag lyckades få med mig Niclas upp i tisdags för att se soluppgången tillsammans med mig :)

Tisdagsfrukost - toast och frukt!

I tisdags promenerade vi till sydöstra delen av ön där det inte är så långgrunt. Vi gav oss ut för att snorkla men gav strax upp eftersom att sikten var lika med noll. Däremot så var det fantastiskt fint att bada där, precis som att ligga i en pool. Vi låg under ett träd och läste bok hela dagen tills vi promenerade hem på eftermiddagen i en svalkande regnskur.

På kvällen åt vi middag på YaYa som är en av de populäraste (och äldsta) restaurangerna på Meno. Samma kvinna har lagat mat på restaurangen i över 20 år. Man får vänta länge på maten för allting lagas från grunden men det smakar ljuvligt. Den här gången tog vi varsin pasta som var grymt goda!

Hela kattfamiljen!

I onsdags snorklade vi precis utanför vårt hotell. En av de bästa platserna runt ön att snorkla faktiskt, med massor av fisk och koraller. Glassmannen kom förbi så vi köpte glass och sedan köpte vi ananas av fruktkvinnan. På eftermiddagen kom en ordentlig regnskur (den första “riktiga” regnskuren sedan vi lämnade Sverige) och vi satt på verandan och väntade på att den skulle ta slut. Sedan promenerade vi runt på ön och fick upptäcka hur lokalbefolkningen bor. Jag skrev ett eget inlägg om vår promenad tidigare i veckan.

Det var i onsdags efter en rejäl regnskur som vi promenerade runt ön och skrev inlägget om det övergivna hotellet.

I torsdags tog vi båten från Gili Meno till Gili Air, ön öster om Meno. Vi promenerade med våra tunga väskor hela vägen till hamnen (ca 15 minuters promenad) och köpte där biljett till “public boat” som skulle avgå 9.50. 50000 Rp fick vi betala för resan, alltså 30 kr, som tog knappt tio minuter. När vi kom fram promenerade vi ca 10 minuter längs strandvägen innan vi kom fram till vårt nya boende Gili Lumbung Bungalows. Vi hängde i restaurangen ett tag och pratade med “locals” innan vi fick nycklarna till vår bungalow. Jättemysigt litet hus med fantastiskt utebadrum! Vi betalade 240 kr per natt där.

Sista frukosten på Gili Meno

Båten till vänster tog oss till Gili Air

All vår packning!

Vårt nya hem på Gili Air

Riktigt bra utebadrum

Vi promenerade iväg längs öns västra sida för att snorkla. Vi hade fått tips en en av killarna på hotellet att det var bra snorkling där. Första 50 metrarna ut i havet var sikten inte speciellt bra men när vi kom till lite öppnare vatten så blev det mycket bättre. Vi snorklade längs “väggen” på korallrevet där havet blir riktigt djupt. Det blev ett ganska coolt möte mellan varmt och kallt vatten just i det området. Och plötsligt… bland korallerna såg jag den… en enorm sköldpadda! Jag ropade till Niclas som var snabb med GoPro-kameran. Ganska snart simmade sköldpaddan tillbaka till det djupa vattnet men det var verkligen fantastiskt att få se den på nära håll.

Vi snorklade runt bland de lite grundare korallerna ett tag innan vi promenerade hemåt igen. Vi låg och läste ett par timmar på stranden och på kvällen drack vi varsin öl i solnedgången. Sedan hyrde vi cyklar (totalt 70000 Rp för ett dygn, 42 kronor alltså) och cyklade österut längs strandvägen. Efter ett tag upptäckte vi att det var strömavbrott! Vi slog oss ner på en restaurang och i skenet av ett stearinljus spelade vi kort medan vi väntade på vår mat. Det var riktigt mysigt!! Vi åt varsin thai-inspirerad gryta och det var väldigt gott. Sedan cyklade vi hem i mörkret.

Vi hade bara en fläkt på vårt rum men lyckades sova OK trots det. Vi hade en gecko på taket som väckte oss några gånger under natten. Frukosten på vårt nya hotell var helt OK, ganska så standard för vad man brukar få på sådana här ställen. Däremot så är ju frukten solmogen och fantastiskt god. Jag lyckades tack vare lite internetuppkoppling ägna tid åt bloggen så att ni skulle kunna läsa om vår Gili Meno-promenad.

Frukost på Gili Air

Vi cyklade längs strandpromenaden och tog oss till östra/norra sidan av Gili Air för att snorkla. Längs vägen såg vi en skylt "turtle area 40 m" och vi bestämde oss för att ge oss ut i vattnet precis där. Vi snorklade runt ett tag till jag plötsligt såg en sköldpadda som låg bland korallerna. Efter ett tag började den simma och vi följde efter. Under ganska så lång tid så simmade sköldpaddan före och vi efter, och flera gånger kom den upp till ytan för att hämta luft. Det var en helt fantastisk upplevelse.

Vi fortsatte att snorkla en stund till och tro det eller ej - men vi såg en sköldpadda till. Den här var större än den förra men också lite skyggare. Vi kunde bara följa den ett tag innan den försvann ner i djupet. Jag tror att vi var ute i vattnet i åtminstone en timme, det var så kul!!

Vi cyklade vidare längs ön och kom till slut till den västra sidan där vi åt lunch och låg och latade oss i varsin solsäng under ett parasoll. En väldigt avslappnad eftermiddag.

Skaldjurspasta och grekisk sallad till ett värde av drygt 60 kronor

Vi lämnade tillbaka cyklarna och stannade förbi på ett strandcafé som utlovade öns bästa kaffe - och jag kan hålla med om att det var grymt gott!

Resten av eftermiddagen och kvällen spenderade vi på vårt hotell, där vi drack varsin drink i solnedgången innan vi åt middag.

I lördags gick vi upp tidigt för att åka vidare. Niclas hade förbeställt vår frukost så att allting skulle gå lite fortare för oss på morgonen. Det roliga var att när vi kom till restaurangen så satt ett annat par och åt precis det Niclas hade beställt: iste, kaffe, jaffle och toast. De måste varit väldigt glada över den snabba servicen... Vi fick bara vänta en liten stund och hann i tid till hamnen lagom tills båten skulle gå. Vi hade förbokat båten till Senggigi (på Lomboks västkust) och läst att överfarten från Gili Air skulle ta ungefär 30 minuter. Först åkte båten till Bangsal som ligger på fastlandet precis mittemot Gili Air. Vi har läst många otrevliga historier om Bangsal så vi hade ingen lust att vistas där. När båten lagt till visade det sig att alla skulle gå av. Ett gäng snubbar stod och vrålade Senggigi och vi var aningen förvirrade. En kille kom och tog vår båtbiljett och bad oss följa med. Våra väskor packades på en hästkärra och plötsligt så skulle killen ha 50000 Rp (30 kr) för att köra oss till busstationen. Det var väl då vi fattade att vi åkt på samma smäll som alla andra som skrivit hemska historier om Bangsal. Resan till busstationen tog bara några minuter så vi hade lätt kunnat gå. Väl där visade det sig att en shuttle bus skulle gå 9.30 till Senggigi. Någorlunda i tid avgick minibussen och en timme senare var vi i Senggigi. Föraren var så snäll och körde oss sista biten till vårt hotell, som ligger söder om Senggigi och precis norr om Lomboks huvudstad Mataram.

Vi var väldigt glada över att komma fram till Ressa Homestay. Resan som vi trodde skulle ta 30 minuter tog nästan tre timmar och vi kände oss lite blåsta på kuppen eftersom att det inte fanns någon information någonstans om hur resan till Senggigi skulle gå till - men som alltid när man reser så lär man sig massor av nya saker!! Hur som helst, vårt nya hem visade sig vara väldigt mysigt och vi var positivt överraskade av standarden eftersom att vi betalat 90 kronor per natt. Det bästa är att internetuppkopplingen fungerade riktigt bra!

Vi tog en liten promenad längs huvudgatan i byn och hittade.... egentligen ingenting.

Vi åt lunch på en väldigt lokal liten restaurang med utsikt över en kohage. Nudelsoppa, lammgryta och juice för 45 kronor. Det kallar jag nice price.

Resten av dagen ägnade vi åt jobb och research tack vare att uppkopplingen var så bra!

Det fantastiska med att bo på guest house/homestay eller vad man nu vill kalla det (inte hotell) är att man interagerar med de andra gästerna. Bredvid oss bor ett tyskt par i vår ålder och på andra sidan två äldre herrar från Holland. Vi gick ut tillsammans för att äta street food i lördags och det var en fantastisk upplevelse. Maten smakade helt fantastiskt och hela vår kväll slutade på 35000 Rp vilket är 20 kronor. Vi åt sate (kycklingspett) med jordnötssås och sticky rice, bihun som är en nudelrätt och pannkakor med choklad och nötter. Magiskt!

Sedan hängde vi på vårt guest house resten av kvällen. Snackade och drack öl. Killarna som jobbar här samlades med sina gitarrer och spelade grym musik, allt från Bob Marley till Beatles. Framåt 1-tiden somnade vi i (den första) osköna sängen.

Sköna söndag. Vi sov lite längre och åt frukost om bestod av lite frukt, äggtoast och kaffe/te. Inget att klaga på där inte! Sedan åkte vi på roadtrip tillsammans med våra tyska vänner. Vi åkte norrut längs kusten och sedan tillbaka till Senggigi genom bergen. En väldigt vacker tur. Sedan åt vi lunch på en restaurang vid havet!

På kvällen promenerade vi längs gatan igen med våra vänner från Holland och Tyskland. Vi njöt verkligen av den supergoda maten som vi fick längs vägen. Ris med kycklinggryta, nudelsallad, små friterade mumsbitar med grönsaker och pannkakor med nötter.

Veckans reflektioner:

• Åk till Gili Air - skippa Gili Meno. Åk till Trawangan om du vill parta!
  • Att leva i total frihet från trafik i en vecka har varit som balsam för själen!
  • Vi är så välsignade med färskt vatten i många delar av världen. Efter fem dagars duschar i saltvatten så var det helt underbart att få tvätta sig i vanligt “rent” vatten igen.
  • Var vi än har beställt pasta så har den smakat helt underbart. Såserna har varit grymt gjorda från grunden och pastan alltid perfekt al dante. Vi är lika fascinerade varje gång!
  • Res alltid med en liten flaska handtvål i bagaget, det finns nästan inte på något budgethotell. Egna handdukar är oxå väldigt bra att ha.
  • I torrare klimat som i Amed och på Gili är hudlotion ett måste, till skillnad från t.ex. Canggu i söder som var mycket fuktigare (där lotion gjorde att huden inte kunde andas).
  • Investera i snorkelutrustning - det är en fantastisk frihet att kunna ge sig ut i vattnet när som helst.
  • Vi upptäckte efter en dag på Gili Air att vi inte sett några hundar (bara katter) varken på Meno eller Air...
  • När oväntade saker händer är det bäst att bara andas!
  • Det ÄR väldigt trevligt att bo på guest house/homestay.