måndag 9 oktober 2017

Sardinien dag 4: utflykt till Neptunus Grotta

Semesterns kallaste dag, bara omkring 22 grader, spenderade vi på roadtrip. En spännande dag med besök i en stenåldersby, en romersk nuraghe, en hisnande trappa och en fascinerande grotta. Vi började dock dagen med en morgonpromenad hemma i byn.

Efter frukost på balkongen var vi på väg. Första stoppet gjorde vi i den lilla byn Oschiri för att besöka den arkeologiska utgrävningen Altare Rupestre di Santo Stefano. Området är stort och är idag mest en fårhage. Här finns hällristningar från stenåldern, lämningar från en kyrka och intressant skulpterade stenar. Ett intressant stopp på vår utflykt men ingenting att åka en omväg för.

Nästa stopp på vägen till Alghero blev Nuraghe Santu Antine som ligger utanför byn Torralba. Över hela ön finns mängder av lämningar från den "nuragiska tiden" (under brons- och järnåldern) och speciellt i det här området som även kallas Nuraghedalen. Denna "nuraghe" byggdes på bronsåldern och runt tornet finns lämningar från romartiden. Det finns omkring 7000 sådana här lämningar på Sardinien men Santu Antine ska tydligen vara den bäst bevarade.

Vi fortsatte sedan mot Alghero längs en härlig väg genom bergen. Klockan hann bli ganska mycket och vi hoppade över centrala Alghero för att istället fortsätta västerut till Grotta di Nettuno. Neptunus grotta är Sardiniens största och mest besökta grotta. Några fiskare upptäckte grottan på 1700-talet - vilket är föga förvånande med tanke på att grottan ligger i ett 300 meter högt berg! Hela grottsystemet är 4 kilometer långt. Efter att ha promenerat de 656 trappstegen nedför det 300 meter höga berget fick vi hämta andan en stund innan vi gick på en (580 meter lång) guidad visning inne i grottan. Det blev sedan en svettig promenad uppför berget igen. En riktigt cool upplevelse och definitivt värt ett besök!

Vi stannade till vid en utsiktsplats på vägen hem innan vi åkte de dryga 15 milen tillbaka till Porto San Paolo. Under tiden gick solen ner och landskapet var otroligt vackert. Vilken dag!

Vi måste bara skriva om avslutningen på dagen. Väl hemma på hotellet fick vi vara snabba med dusch och ombyte för klockan 20 hade vi bokat bord på Il Portolano där vi var vår andra kväll. Vi blev serverade en fantastisk middag med ostron, carpaccio på tonfisk, grillade skaldjur, lamm, tiramisu, chokladkaka, grappa och ett sardinskt rödvin (otroligt prisvärt för 125 EUR). Medan vi åt förrätt så gick månen upp bakom Tavolaro - en magisk kväll som avslutning på en riktigt härlig dag!