lördag 13 januari 2018

En regnig dag på Gili Air

En regnig men alldeles underbar dag. Ett kärt återseende av en ö som förändrats väldigt mycket sedan vi var här i april 2016 (för att inte tala om allra första gången oktober 2014). Same same but a little bit different!

Efter en natt med monsunregn så åt vi en fantastisk frukost på vårt grymma hotell Captain Coconuts som ligger på Gili Airs sydvästra spets. Det blev sedan snabbt ombyte för att hinna se så mycket som möjligt innan eftermiddagsskurarna. Sedan vi kom i torsdags har det blåst riktigt mycket och vinden tog rejäl fart även idag.

Från Captain Coconuts promenerade vi först ner till stranden och sedan norrut längs västkusten. Den här delen av ön är sig lik, med undantag för ett par hotell/villor och ett enormt yogaställe som byggt ett loft med havsutsikt.

Norra strandremsan är sig också lik med ett upprustat hotell och samma gamla strandbarer men nu med ett helt gäng med hyddor som säljer souvenirer och smycken. Nånstans här började det duggregna (och sedermera ösregna) så vi slog oss ner på ett ställe och drack bananshake och limejuice medan det värsta regnet drog förbi.

Norra och västra delen av Gili Air har nu de bästa stränderna - eller några stränder över huvudtaget. Det är alltså på östra sidan av Gili Air som det hänt mest. Delar av strandremsan har förstörts i stormar men ingen har brytt sig om att rusta upp den. Det ligger uppdragna båtar lite här och var, och bråte på sina ställen. De flesta restauranger och hotell är kvar med undantag för några nybyggda. Vissa delar av östra stranden är fortfarande väldigt mysiga och snorklingen är säkert lika bra. Det var många ute i vattnet idag trots att det var grått och regnigt.

Det är längs den södra delen av östkusten som förändringen är som störst. Det har byggts mycket och bråte ligger kvar och stör havsutsikten. Återigen hyddor där det säljs souvenirer och smycken. Huvudgatan har letts om och man har lagt betong. Vissa ställen har slagit igen och andra öppnat. Mängder av ställen som säljer turer till Bali, Lombok och de andra Giliöarna. Nu var vi också rejält hungriga så det blev en klassisk indo-lunch på stranden.

Det är betydligt mer kommers i hamnen nu, en direkt följd av att det byggs mer och fler hotell/restauranger behöver förnödenheter. En blåsig dag som denna ligger också fler båtar kvar i hamnen så det var rejält trångt på sina ställen. Från hamnen promenerade vi sedan norrut längs huvudgatan mitt på ön. Den har asfalterats, och oavsett vad man tycker om det så är det mycket bättre än tidigare (ni som var med 2016 minns säkert kånkandet av väskor).

Efter en stund vek vi av västerut igen, tillbaka till vårt hotell. Genom de "riktiga" delarna av ön där locals bor.

Väl hemma igen blev det en stunds poolhäng i duggregnet och sedan en timmes massage. Vi gick ner till klassiska Mowie's för ett glas vin i solnedgången. Till middag testade vi nya Perla Nera (samma ägare som Classico Italiano) och burgarna var väldigt goda. Dessutom fick vi lite kattmys. Kvällen avslutades med ett glas rom på terrassen tillsammans med ett fantastiskt åskväder. Helt enkelt en härlig dag på Gili Air, trots regnet. Det är lite utav en annan ö, men vi gillar den fortfarande. Same same but different helt enkelt.