lördag 20 januari 2018

Resans sista stopp - Kuta Lombok

Vi hade sparat något riktigt härligt till resans sista stopp. Tre nätter på Harmony Villas i Kuta Lombok som ligger på Lomboks sydkust. Självklart ville vi se Kuta oxå men fyra dagars lyx i slutet på semestern kändes helt rätt.

Så i torsdags lämnade vi Gili Gede. Efter frukost skjutsade hotellet oss med sin lilla båt till hamnen i Tembowong där vi blev upphämtade av en kille från Harmony. Bilresan till Kuta tog strax över två timmar. Efter incheckning tog vi direkt ett dopp i poolen!

Efter doppet i poolen behövde vi lite mat så vi gick ut för att äta lunch. Vi spanade först in stranden, som vi trodde skulle vara en strand och inte ett båtvarv. Man måste promenera en bit österut för att hitta en någorlunda vettig strand nere i Kuta (bästa stränderna når man med moppe, mer om detta sen). Nere vid stranden håller man på att anlägga en pir och man har förberett en strandpromenad. Man har rustat för fler besökare helt enkelt. Det känns att man satsar hårt på Kuta och vi spår att det kommer bli Lomboks motsvarighet till Canggu på Bali.

I slutet av huvudgatan, precis nere vid stranden ligger ett marknadsområde där det är marknad varje morgon. Men på dagarna är det mest ett stinkande sopberg. Marknaden och allt dess skräp kommer definitivt försvinna i uppfräschningen av Kuta.

Vi fortsatte sedan upp längs huvudgatan och hamnade på Le Mande där vi åt en god lunch.

Efter lunch kallade poolen. Resten av dagen bestod av poolhäng och total avkoppling, så otroligt härligt. Senare på kvällen käkade vi på meze på El Bazar.

Fruktspett delas ut till de gäster som är hemma på hotellet på eftermiddagen.

Häng med i nästa inlägg för en spännande moppetur till stränderna väster om Kuta!