måndag 22 september 2014

Andra veckan i vår nya tidszon!

Den här veckan har gått väldigt fort. Ni kanske tycker detsamma?!

Vi har noga följt det svenska valet och det har ju minst sagt varit en spännande utveckling. I veckan har vi även haft koll på det skotska valet. En sak vi kan konstatera är att vi följer nyheter och världshändelser mycket närmare än vad vi gjorde tidigare. Säkerligen för att vi har mycket mer tid nu, för att vi har stenkoll på börsen och för att vi möter människor från hela världen vilket gör det hela mycket roligare.

Vår gata - till stranden!
Vår gata - till Denpasar!

Några ekonomiska nyheter inledningsvis. Vi lagar alla frukostar hemma vilket vi sparar rätt mycket pengar på. En frukost på café kostar ca 40 kronor per person, vilket är nästan mer än en middag. Vi har en stor vattentunna här hemma som kostar 12 kronor för 19 liter vatten, vilket vi oxå sparar mycket på jämfört med att köpa vattenflaskor varje dag. Lunch- och middagspriserna varierar inte så mycket - för oss två brukar det landa på 50 till 120 kronor för en måltid med dryck. Vi konstaterar att det inte är värt att köpa hem all mat själva, inte minst för att maten på caféerna och restaurangerna har superkvalitet. Ölen är inte jättebillig vilket gör att man inte dricker så mycket, vilket bara är bra :) En påse chips (100 gr) kostar 12 kronor. En sojalatte eller cappuccino kostar nånstans mellan 12 och 18 kronor - och de smakar fantastiskt!!

Det har varit en vecka fylld av kreativitet, produktivitet och fysisk aktivitet. Åtminstone första halvan...

I måndags och tisdags var vi riktigt duktiga med jobb och plugg. Så duktiga att Emma gjorde klart veckans inlämningsuppgift redan på tisdagen och Niclas kom igång med sin kurs i videoredigering efter att ha fått ett sent svar om en ledig reservplats.

Hard work work!

Det var väl framåt tisdag eftermiddag som saker och ting började spåra ur... Genom vår husvärd Frieder hade vi kommit i kontakt med Patricia som skulle lära oss surfa, och på eftermiddagen var det dags. Med några fjärilar i magen för jag är ganska så rädd för vatten medan Niclas väldigt förväntansfull. Vi mötte upp Patricia på Batu Bolong Beach (lugnare vågor än på Echo Beach), fixade brädor, smörjde in ansiktet i zinkpasta, gick igenom lite teori på stranden och så ut i vattnet. Paddla paddla paddla! Jag kände mig VÄLDIGT liten när de stora vågorna sköljde över mig och brädan, och jag var lycklig varje gång jag klarade mig igenom utan att kastas i vattnet. Det hela slutade för min del med att jag surfade på en skön våg, hade lite dålig koll på balansen och föll handlöst, tumlades runt bland vågorna och fick en rejäl omgång av sanden innan jag till slut fick tillbaka andan i strandkanten och lyckades få fatt i brädan. Niclas däremot höll sig kvar en bra stund till. Sammanfattningsvis: jobbigt så in i h**vete säger Niclas, läskigt så in i h**vete säger jag - men någonstans där i mitten så var det riktigt kul! Surfingen kostade 450000 Rp vardera, totalt alltså ca 550 kronor vilket var lite mer än vad vi hade räknat med.

Niclas badar!

Tisdag kväll njöt vi att en sen men mycket god lunch på ett av våra favoritställen, Deus. Det stället är grymt - maten är fantastisk, kaffet superbt, musiken cool och stämningen skönt avslappnad. Niclas har hittat sin favoritdrink där, lokala ölen Bintang med sambal, lime och salt, och sin favoritsallad med chorizo, kalamares och smarrig dressing. Under tisdagens AW (två drinkar för en) fanns två tatuerare på plats som gjorde gratis tattoos på de 20 pers som var först fram att skriva upp sig. Riktigt kul grej! Tänker att det är bäst att redan nu fundera ut ett motiv så att vi är beredda nästa gång :)

Och så lite ätbart!

Sallad med groddar, chili, ankbröst och räkor
Sojalatte
AW liggandes i en bean bag - då serveras mojiton så här!

Niclas fixar :)

Vi förstod ju att träningsvärken efter surfingen skulle vara... påtaglig. Ett par ömma höftben och stela axlar men i övrigt mådde vi rätt OK på onsdagen. MEN Niclas vaknade med ont i halsen...

Niclas skjutsade mig till Serenity Eco Guest House där jag körde 1,5 timmes vinyasa flow med en lärare från Frankrike. Första lärarledda yogapasset sedan 2012. Jag gick dit med intentionen att bara ha kul - och det var det! Det är fantastiskt att yoga i värmen för kroppen är så mjuk och allting känns så lätt. Serenity är ett jättemysigt litet ställe med bland annat guest house, pool, café och yoga. Yogaklassen kostade 75000 Rp, ca 45 kronor. Så värt det!

Mangoträd på Serenitys innergård

Torsdag. Niclas ÄR nu förkyld. Surfingen tog musten ur honom! Jag ställde klockan på 6.00 och började dagen med en löprunda ner till stranden. Morgnarna är verkligen häftiga här - soluppgången tillsammans med alla människor som är på väg någonstans, butikerna öppnar, surfarna drar ner till stranden och hundarna tittar lugnt på.

Vi har fått ett nytt husdjur (vi kallar honom Puppy) och han ville jättegärna följa med ut och springa, men gav snabbt upp :)

Risfält och soluppgång - underbar kombo!

Efter frukost var vi helt däckade båda två och vi gjorde inte många knop. Jag led av tilltagande träningsvärk och Niclas hade det inte så mysigt med sin förkylning.

Fredag. Nu kanske det vänder... Nej, skulle inte tro det. Niclas är jättedålig och jag är rastlös. Mitt på dagen sätter kaffesuget in och jag vill ut och vara social. Hade först tänkt promenera bort till Crate - bästa kaffet hittills - men bestämde till slut för att ta moppen. Den resan slutade i diket, mot en telefonstolpe sedan åbäket åkte rakt fram istället för att svänga när jag skulle ut på vägen. En äldre kvinna stannade och sprang och hämtade Niclas. En amerikansk kille och hans polare från Göteborg tog hand om mig och tvättade mina sår och var så himla gulliga. Skadorna kan enkelt summeras i fyra ordentliga skrapsår på höger ben, ett svullet och blått knä, stort blåmärke på vänster lår, öm och svullen handled, ett djupt skärsår på vänster ringfinger och stel nacke. Med tanke på omständigheterna så är jag överlycklig att jag inte skadade mig mer än så. Fick tips om att köpa Betadine för att hjälpa såren att torka i värmen och fukten, och de läker riktigt fint. Var först orolig att skärsåret i fingret skulle bli infekterat men det har gått bra (phuuu). Totalpriset för att laga moppen var 160 kronor. 42 kronor för att laga stänkskyddet fram och 118 kronor för att laga framljuset. I Sverige hade det troligen kostat ett par tusen att få jobbet gjort!

Hade sett fram emot en god kopp kaffe på Crate - det här njöt vi av tidigare i veckan.

Som ni förstår så brann fredagsmyset inne. Vi beställde hem mat och såg en film och sen kunde inte jag somna förrän 02 - och vaknade 06.

Lördag och söndag var däremot riktigt sköna dagar. Ett stort antal avsnitt Seinfeld. Goda frukostar - omelett, ingefärste, ananasjuice, rostat bröd, fruktsallad med äpple och avokado, yoghurt och en müsliblandning (kokos, papaya, nötter, russin) som vi köpte på Samadi Market. I lördags åkte vi till apoteket och köpte mirakelpiller till Niclas och ett dygn senare var han i princip frisk. Vi åt god lunch på ett mysigt fik och handlade öl. Efter skönt häng på verandan åt vi middag på Dandelion.

På Dandelion finns massor av böcker att läsa! Niclas hittade en svensk bok om 2:a världskriget.

Söndag. Strandhäng med kokosnöt. Lunch på Betelnut Café som är ett av de populäraste ställena i byn. Kortspel och öl hemma på verandan. Drinkar på strandbar i solnedgången. Pizza på en bakgata (gott!) och livespelning på Deus.

Lunch på Betelnut

Bottles betyder att de har hällt över spriten på halvliters pet-flaska (100000 Rp = 60 kronor)

Arrak!

I shopen på Deus. Den här skönheten kostar 165000 kr.

Vi konstaterar att veckan började och slutade bra :) Viktigaste lärdomarna:
  • När man lämnar in kläder till tvättning - räkna inte bara antalet plagg utan skriv ner VILKA plagg, sen vet man inte vad som fattas!
  • Balineserna har firat en (högljudd) högtid den här veckan, flera nätter mellan 22-04. Igår fick vi ingen städning för alla städerskorna var på högtidsfirande. Det är verkligen fantastiskt att religionen är så integrerad i vardagen här.
  • Att vara sjuk i värmen är inte kul. Stackars Niclas!
  • Skaffa dunderpiller INNAN man blir sjuk (OBS! finns ej på svenska apotek).
  • Moppe körs med fördel PÅ vägen (inte i diket).
  • Det finns så fantastiskt fina människor där ute!!!
  • Att vakna till ljudet av en byggarbetsplats varje morgon är sådär. Att dessutom hänga här hemma en hel dag och lyssna på hammare och vinkelslip, i värmen som alstras i vår trädgård... Nja, kan säga att svetten lackar och humöret dalar!
  • Vi har inte riktigt hittat knepet att hålla myggbetten borta. Tror att nyckeln till framgång ligger i total ignorans.
  • En restaurang vi käkade på sålde sprit på flaska - och ja, det var OK att ta med flaskan hem. Så vi beställde med oss en flaska arrak som levererades i pet-flaska (halvliter) för 120000 Rp, ca 75 kronor. Servitören tipsade att blanda en shot arrak med "extrajoss" som är som vitaminbrus. Lärdomen måste vara att det hade varit helt omöjligt att genomföra en sådan transaktion i Sverige.
  • Om magkänslan säger nej - DON'T DO IT!!!